Waarom slapen de meeste mensen zonder sokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat zo dan, wat is je bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom slapen er mensen MET sokken kan je denk ik beter vragen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niks je zo vreselijk uit de slaap kan houden als hete gloeivoeten. Afschuwelijk ! Bovendien knellen ze je enkels af. Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen MET sokken aan slapen. Da's net zoiets als slapen met een BH aan ; ook dat schijnt voor te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik heb slaap standaard zonder sokken maar over die bh weet ik niet hoe dat voelt hoor haah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat je beter op de noordpool kan zijn met je handen, voeten en hoofd bedekt, dan heel veel kleren aan en een dikke jas. Wat dat dus betekent, als je het warm hebt en je doet ook nog eens sokken aan, heb je het enorm warm. Heb je geen sokken aan, scheelt dat weer :P

Het beste antwoord

Het is belangrijjk/fijn als je voeten kunnen luchten, in princiepe draag je altijd al schoenen met sokken aan. Dus het voelt prettig en (volgens mij) is het ook goed om je voeten te laten luchten, dat is mij altijd verteld door mijn ouders, ook ik slaap zonder sokken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat je dan niet zoon zweet voeten krijgt en dan krijgen je voeten ook lucht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht zullen ook veel mensen net uit de douche of bad komen. Dan kunnen je sokken nat worden. En sowieso wil je dan waarschijnlijk liever gelijk je bed in duiken.

Overigens is het ook wel lekker fris, zonder sokken, en mijns inziens ook gezonder. Ik slaap altijd met sokken aan, en een tijd geleden had ik veel pijn in mijn kleine teen. Toen ben ik een tijd zonder sokken gaan dlapen. En het werd zeker een stuk minder, hoewel het de oorzaak niet was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom slapen mensen met sokken; dat is in de meeste gevallen omdat ze last hebben van koude voeten. Dus ik neem aan dat de mensen zonder sokken daar geen last van hebben, en daarbij vervalt meteen de noodzaak om ze aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt tog een dekbed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ondanks mijn dekbed heb ik koude voeten.
Mijn oma had nog "bedsokken". Die werden gebreid van restjes wol. Tegen de kou. Gemiddelde nachttemperatuur in huis is nu veel hoger, dus die sokken zijn niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een betere bloedstoervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In moderne, centraal verwarmde huizen is warme nachtkleding niet nodig. In vroeger tijden kon het ook 's winters flink afkoelen en waren warme nachthemden, bedsokken en zelfs slaapmutsen geen overbodige luxe. Ik heb zelf niet gauw last van koude voeten dus heb ik 's nachts ook geen sokken nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je krijgt geen zweetvoeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik altijd warme voeten dus geen sokken nodig.
Sterker nog, ik heb geen eens sokken!
Toch is het goed om sokken te dragen indien je moeite hebt met inslapen. Warme voeten bevorderen het inslapen namelijk.
Huid- en lichaamstemperatuur zijn heel belangrijk voor een goede nachtrust.
Om goed in te slapen moet de lichaamstemperatuur laag zijn en de huidtemperatuur hoog.
Bij een hoge lichaamstemperatuur worden de bloedvaten namelijk wijder, waardoor de lichaamswarmte door het bloed makkelijker naar de huid gaat. De lichaamstemperatuur gaat hierdoor omlaag waarna je dus sneller inslaapt. Dit is uitgebreid onderzocht in het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen en hieruit bleek dat door de huid te verwarmen met 0,4 graden, de proefpersonen dieper sliepen en minder vaak wakker werden.
's Nachts geen sokken mogen dragen is dus gewoon een fabeltje. We weten allemaal dat je de sokken vanzelf weer uittrapt wanneer het te warm wordt!
Mocht ik eens koude voeten hebben doordat ik niet lekker ben, wat gelukkig zelden voorkomt, dan trek ik altijd een paar sokken van mijn man aan en dat helpt dan echt bij het inslapen is mijn ondervinding.
amc