Hoe kom ik van de slaapverlammingen af?

Ik heb al een aardige tijd last van slaapverlammingen. Ik wil er graag van af. Het is behoorlijk eng omdat ik dan ook schimmen zie en geluiden hoor. Er wordt ook aan me getrokken. Ik kan me niet bewegen dat duurd enkele minuten. Hyperventilatie tot gevolg. Het komt steeds vaker voor. En aangezien ik alleen ben is dat extra eng. Hoe kom ik er van af?

Toegevoegd na 1 minuut:
Stomme fout: duurd=duurt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou,ik ook wel willen weten!
Ik heb dat ook.
Mijn moeder zelfs bijna elke week.
Doodeng!
Die schimmen en geluiden horen bij de symptomen,heeft te maken met de grens tussen slapen en wakker zijn waar je niet goed uitkomt.Zoiets..
Het zijn volgens mij een soort hallucinaties.
Mijn moeder maakt me wel eens wakker als ze me hoort "piepen" als ik wakker probeer te worden.
Pieter2011
12 jaar geleden
Wát een rotkwaal...! Hier vind je wat ervaringen van anderen die er last van hebben; misschien heb je er iets aan:
http://www.dokter.nl/index.php/Slapen/143060-slaapverlamming.html
Ook lees ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming dat soms medicijnen worden voorgeschreven. Maar of je daar blij mee moet zijn...?

Antwoorden (4)

Om er af te komen moet je het volgende doen: vaak als je gaat slapen zit er al in je achterhoofd: O nee straks heb ik weer een slaap verlamming! Daar moet je dus vanaf,hoe moeilijk het ook klinkt!
Om makkelijker in slaap te komen zonder aan te denken kun je het volgende doen:

- Lees een spannend boek
- Drink een kop kruiden thee
-Ga een rondje joggen met mee zing muziek
-oftewijl ,doe iets waardoor je makkelijk in slaap komt!

veel suc-6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dit ook een paar dagen achter elkaar. Een keer kreeg ik het meteen toen ik in slaap viel, toen ik wakker werd, riep ik m'n vader en vertelde het. Hij zei dat het komt door oververmoeidheid, ik kan hem gelijk geven, want die dagen had ik huiswerk en bleef dus erg last op. Ik was dus erg moe, je lichaam heeft niet genoeg rust. Als het goed is ben je natuurlijk bij bewustzijn als dat gebeurt, weet je wat ik deed? Ik ben gelovig, dus ging ik bidden, alleen bidden en voordat ik het wist, was ik weer normaal. Als je ongelovig bent, is dit wel lastig ja. In ieder geval: probeer genoeg rust te nemen en maak je geen zorgen, het gaat weer voorbij. Sterkte en slaap voldoende!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
last=laat
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor een ongelovige werkt het ook prima. Het is namelijk niet het bidden, het is het geestelijk geconcentreerd richten op een bepaalde activiteit. Je kunt dus net zo goed de tafel van 7 bedenken, tot zover je kunt. Of vanaf 1000 terugtellen in stappen van 12 (1000, 988, 976, 964, ...). Of tot in detail de route beschrijven van je huis naar de bioscoop. Maakt niet uit wat je doet - als het maar iets is waar je je volle concentratie op kunt richten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bidden slaat nergens op.
Sorry hoor.
Dat heeft dus niks te maken met slaapverlamming,waar ik ook last van heb.( zie mijn reactie hierboven)
Het is niet iets bovennatuurlijks ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidden vind ik, vast wel vele gelovigen, toch de manier waarbij je je het sterkst voelt. Als ongelovigen kan dat ook wel ja :) Voldoende slaap en rust moet ook wel aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel met ongelovige wat Cryofiel bedoelt en natuurlijk niet het bidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurena, heeft uw moeder en jij wel voldoende rust als dat gebeurt? Zijn jullie die nacht, voordat je gaat slapen, moe?
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies, het gaat niet om het bidden. Dat doet niets. Het gaat erom dat je je concentratie volop ergens anders op richt. Dat zorgt ervoor dat je geen aandacht over hebt om aan het bang zijn te besteden, als je begrijpt wat ik bedoel. Het helpt wel als je vertrouwen hebt. De gelovige zal van het begin af aan het vertrouwen hebben dat bidden helpt. De niet-gelovige zal twee of drie keer moeten proberen iets te doen dat de volle concentratie vereist, en daarmee het vertrouwen moeten laten groeien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens is (over)vermoeidheid een *bevorderende* factor voor slaapverlamming, maar het is niet de *enige* factor. Sommige mensen hebben er veel sneller of vaker last van dan andere mensen. Er zijn mensen die regelmatig slaapverlamming ervaren, ook als ze niet overmatig vermoeid of gestresst zijn. Oververmoeidheid voorkomen kán dus helpen, maar het is niet gezegd dát het zal helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Cryofiel, daar ben ik het met uw eens. Volledige concentratie op iets anders, bij veel gelovigen zal dat dus bidden zijn, wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zeg wat ik weet. Het is wel een factor ja, maar de andere factoren kunnen van alles zijn. Het ligt uiteindelijk tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben er allebei veel last van.
Het maakt niet uit of we moe of niet zijn.Ik weet echt niet waarom wij dut zou vaak hebben.Mijn moeder heeft het zo vaak en langdurig( dat ze zo lang niet kan bewegen:dan is ze geestelijk wakker maar haar lichaam slaapt nog)dat ze soms niet meer durft te gaan slapen.
We hebben beide ook veel last van nachtmerries, ik weet niet of er een verband is.
Vervelend allemaal.En vermoeiend..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dut=dit^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan ik wel begrijpen. Het enige wat ik kan zeggen is sterke en veel succes, ik hoop dat jullie er vanaf kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was me al opgevallen :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Het zit misschien wel tussen de oren, maar waarschijnlijk niet op een manier dat je er iets aan kunt doen. Dus niet op de manier van "joh, stel je niet zo aan", en ook niet op een manier waar je met oefenen van af kunt komen. Dit wilde ik even noemen, omdat "het zit tussen de oren" vaak als beschuldiging wordt gebruikt. Dat is hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt EC!
Maar ik betwijfel of we er van afkomen.Mijn moeder heeft het al sinds haar kindertijd en nu nog.
Dus als ik hetzelfde heb..geen goed vooruitzicht ...:-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan nog van alles gebeuren, hopen op het beste :)
Eigenlijk zit ik meer over een lekkende gasleiding te denken: dat geeft inderdaad dit rare effekt bij het wakkerworden. Of slaap je soms in dezelfde kamer van zo'n damesspiegelkastje met wel 30 spuitbussen erop?
In de praktijk lekt 10% van alle spuitbussen en daar zit tegenwoordig butaan in: dan wordt je 's morgens inderdaad met dit beschreven effekt zo wakker ja, klopt helemaal met mijn techneutengaskennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slaapverlamming. Hmm , ik ken dat. Ben je momenteel een beetje gestressed? Gebeuren er veel dingen buiten je om waar je moeite mee hebt? Is je gezondheid wat aan de zwakke kant? Dit zijn, samen met vermoeidheid factoren die slaapverlamming versterken. Het zijn inderdaad hele enge gebeurtenissen. De eerste keer dat het mij overkwam ben ik me naar geschrokken. Waar ik veel aan gehad heb is het instellen van een controle ding. Hang iets bij je bed op, iets met het liefst een felle kleur en duidelijk van vorm. Als je dan weer een verlamming hebt probeer je dan op dat voorwerp te concentreren. en op niets anders. Vaak voel je dan de verlamming weer snel afnemen. Een verklaring hiervoor zou zijn dat je je hersenen dwingt ergens mee bezig te zijn en dat je op die manier de verstoorde rust en slaap mechanismen van je brein en lichaam weer onder controle krijgt.

In ieder geval succes!