Waarom kan mijn vetpercentage (31%) zo hoog zijn, terwijl ik er slank uitzie en veel sport?

Mijn lengte is 177 cm, mijn gewicht 68 kg. Ik sport zo'n vier keer per week, zowel cardio als kracht. Hoe kan het dat mijn vetpercentage gemeten is op 31%, lijkt me echt hoog. Ik ben ook totaal niet dik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (5)

Hoe/waar heb je dit gemeten? Ik zou het maar bij een deskundige doen als dit niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je niet druk. Dat is niet teveel hoor! Ik ken die weegschalen en heb er ook eentje thuis. 31 procent is heel normaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Engels is hier een term voor ( ik ken er geen Nederlans equivalent van) 'a thin fat person', ook wel TOFI's: thin outside, fat inside.
Dat is iemand die op het oog heel slank ik maar 'stiekem' toch dik is. Het vet is dan niet echt zichtbaar aan de buitenkant maar het is er wel, het is dan voornamelijk opgeslagen tussen de organen. Ze noemen dat visceraal vet.

De moraal? Ook slanke mensen moeten een gezonde lifestyle aanmeten. Lees er meer over in de onderstaande artikelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Klopt. Slank is niet hetzelfde als gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet maar het is goed om de mogelijkheid te opperen. +1
Het vetpercentage bij mannen en vrouwen verschilt aanzienlijk. Ook de leeftijd speelt een rol. Kijk in onderstaande tabellen eens na hoe je jouw vetpercentage precies moet interpreteren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens moet je uitkijken niet te vetarm te eten, naar aanleiding van een van je reacties. Bepaalde vetzuren heb je nodig om gezond te blijven. Van vet word je niet dik maar van meer inname van calorieën dan je verbrandt. Bovendien worden koolhydraten, met name de geraffineerde, veel makkelijker in vet omgezet dan voedingsvet. Prik je op triglyceriden, de bloedvetten, dan zijn die het hoogste bij mensen die suikerrijk eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op welk lichaamsdeel hebben ze gemeten? ik ben 168 en 59kg 38jaar ik loop iedere dag ong een uur op de loop band en dan nog een uur verdere fitness apparaten mijn vetgehalte is 16% en op een vreemde plek de onderkant van mijn armen .buik heb ik blokjes niet te overdreven .en ik let niet op mijn voeding ik eet alles .maar vet verbrand je het meest met de loop band succes