Waarom geeuw ik als ik zing en hoe voorkom ik dit?

Steeds als ik uit volle borst een liedje meezing (bij voorkeur in de auto als niemand het kan horen) moet ik geeuwen. Iets met ademhalingstechniek denk ik. Is er een simpele manier om dit te voorkomen? Dit heb ik al zolang ik mij kan herinneren.

12 jaar geleden
8.3K
anneliez
12 jaar geleden
Had ik vooral last van in de kerk, als ik meezong met die latijnse gezangen, ben ook wel benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, dat had ik ook altijd, vooral met kerstliedjes zingen in de kerk
walter
12 jaar geleden
Dan kon je nog zorgen dat je voor het zingen de eeuhm...enfin.. je snapt me wel ;-)

Het beste antwoord

Geeuwen is een reflex die samenhangt met het ademhalingssysteem. Een theorie is dat men geeuwt bij een lage zuurstofwaarde in het bloed, om extra zuurstof op te nemen. De theorie is niet bevestigd, maar zou een verklaring kunnen zijn voor je geeuwen tijdens het zingen, vooral uit volle borst. Als je zingt neem je minder tijd om in te ademen (je bent namelijk vooral bezig om uit te ademen, zodat je geluid produceert), waardoor er minder zuurstof opgenomen wordt. Je lichaam reageert hierop door te gaan geeuwen waardoor weer meer zuurstof in je bloedbaan terecht komt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als deze theorie klopt, voorkom je het geeuwen tijdens het zingen door beter op je ademhaling te letten (zoals je zelf ook al opmerkte). Zodra er een kleine intermezzo in het nummer is, moet je dit ten volle gebruiken om eens flink door te ademen, zodat je er daarna weer even tegenaan kunt en niet te lage zuurstofwaarden in je bloed hebt.
Nogmaals, dit is een onbevestigde theorie die in dit geval plausibel lijkt. Ik kan hier geen uitsluitsel over geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, Ik heb het vaak als ik zuurstof gebrek heb. Ik heb het dan ook wat benauwd. Ik probeer in zo'n geval altijd goed op ademhaling te letten.