Ik wil graag as hebben van een dierbare. die persoon is begraven in frankrijk. Weet iemand of ik een beetje as daarvan mag meebrengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je die dierbare dan gaan opgraven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je wel toestemming moet hebben van de naaste familie van de overledene.

Het beste antwoord

Je zegt dat deze persoon is begraven. Ik hoef je toch hopelijk niet uit te leggen dat er een verschil is tussen begraven en cremeren.
Bij cremeren heb je as, bij begraven niet.
Wat wel kan (maar het was misschien handig om je vraag wat beter te formuleren) is dat de as-urn is begraven.
In dat geval is het misschien wel mogelijk want op een asurnengraf rust geen voorgeschreven grafrust.
Hoe de regels in Frankrijk precies zijn maar in Nederland zou het als volgt kunnen gaan:
-je overlegd en krijgt toestemming van de grafhouder
-je overlegt en krijgt toestemming van de begraafplaatshouder of parochie
-het openen gebeurd door iemand die daarvoor bevoegd is, dat kan iemand van de begraafplaats zijn of een gespecialiseerd bedrijf en deze doet dat in overleg met de begraafplaatshouder en de grafhouder.

Het kan zijn dat de regels in Frankrijk anders zijn. Je zult in ieder geval éérst toestemming moeten hebben van de grafhouder. Neem contact op met de grafhouder en overleg voorzichtig over de mogelijkheden.

Als je geen toestemming krijgt overweeg dan om zelf een nagedachtenisplaats op te richten. Dat kan een soort altaartje zijn in je huis of misschien een mooi beeld in de tuin. Ook dat kan heel betekenisvol zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt. niet begraven maar een crematie. was even het woord vergeten. Weet u misschien ook hoeveel het openen gaan kosten, of is dit geheel gratis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen vast wel kosten aan verbonden zijn. In Nederland hebben de meeste begraafplaatsen wel een website met daarop hun tarieven. Weet je de naam van de begraafplaats, kijk dan even of je hun site kunt vinden.
Er is trouwens ook een Franse crematie federatie die je vragen verder kan beantwoorden, zie: http://www.cremation-ffc.fr/ Als je met hen contact opneemt is het vermoedelijk wel noodzakelijk dat je Frans spreekt.

Andere antwoorden (1)

Slechts in het geval van crematie onstaat er na de lijkverbranding as. Dat is bij begraven niet het geval.
Dus uw verzoek zal en kan niet gehonoreerd worden.