Kun je ook van een paar keer per week een half slaaptabletje verslaafd raken?

Die discussie voer ik al maanden met mijn moeder en de huisarts zegt dat het persoonsafhankelijk is.. dat kan ik niet volgen hoor.. wie dan wel en wie dan niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

sommige mensen hebben een soort verslavings-gen, zij raken makkelijker verslaafd dan anderen.
als jouw moeder in het verleden niet makkelijk verslaafd is geraakt aan iets, dan zal ze nu ook niet zo vatbaar zijn.
is zij daarentegen verslaafd (geweest) aan roken, drank, of iets anders, dan is de kans groter dat ze ook verslaafd raakt aan de slaaptabletjes.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. +1.

Andere antwoorden (5)

Als je niet zonder kunt, ben je verslaafd... Dat hangt niet van zoveel in de week of zo vaak per dag, maar van de beleving van de persoon waar het om draait... Dus is alleen vast te stellen door die persoon zelf...
En die persoon zal als er afkankelijkheid is ook als meeste ontkennen dat er verslaving is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de dokter bedoeld, is dat de ene mens verslavingsgevoeliger is dan de ander.
Met andere woorden: De ene mens raakt sneller verslaafd aan een bespaalde stof dan de andere.
Daar kun je verder niet veel aan doen.

Overigens is het wel handig als je van jezelf weet of je verslavingsgevoelig bent, zodat je er rekening mee kunt houden.

De ene mens kan rustig een jaar een paar maal per week een half slaaptablet innemen en er daarna niet meer naar talen, terwijl de ander met dezelfde hoeveelheid binnen twee maanden volledig afhankelijk is geworden en eigenlijk geen oog meer dichtdoet zonder pil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo af en toe kan het geen kwaad. Slik je het 2 weken achter elkaar dan neemt de werking af.

Bij gebruik rond 6 weken dan ben vraagt je lichaam erom en heb je het nodig dan ben je afhankelijk geworden van je tablet. En ben je verslaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Zo af en toe kan geen kwaad' geldt dus voor mensen die niet verslavingsgevoelig zijn.
Voor mensen die dat wel zijn, kan 'zo af en toe' al heel snel leiden tot afhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan,
Ik heb net gekeken op google en zag dit staan. Het beste is om ze helemaal niet te gebruiken.Gelukkig mag de huisarts dit niet meer zo snel uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huisarts mag het niet, alterneuten nog wel. Ik weet niet of het nu nog te koop is, maar in ieder geval in 2008 en daarvoor kon iedereen zomaar Nervensaft kopen. Dat zou een natuurlijk rustgevend middel zijn dat zou helpen bij slaapproblemen. En dat deed het dan ook. Probleempje: er zaten weliswaar heel wat puur natuur kruiden in, maar ook een behoorlijke concentratie van een doodgewoon slaapmiddel. Geen wonder dat je dan beter slaapt.
Ik gebruik al 40 jaar elke dag een half slaappilletje. Sinds ik een week of wat geleden in de vakantie over ben gegaan op een heel slaappilletje kan ik niet meer wennen aan een half slaappilletje. Verslaafd ? Ik kan best zonder, maar dan moet ik later naar bed en vroeger op. Dat wil ik niet, want ik houd zoveel van mijn bed en bovendien is slapen de meest gezonde afvalmethode. Neem mijn advies voor wat het is: als jij je met een slaappilletje lekker voelt, omdat je anders wat minder goed slaapt, neem dan rustig een slaappilletje. Neem wel zoplicone of zo iets. Ik ben vroeger begonnen met barbituraten, omdat er niets ander was, maar tegenwordig kun je prima pilletjes krijgen, die niet opbouwen (dus binnen de nacht uit je bloed verdwijen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk wel dat je er aan verslaafd kunt raken.