Wordt met een mri-scan de gehele knie bekeken?

Op het aanvraagformulier staat " meniscusleasie?" Wordt er nu enkel naar de meniscus gekeken? Ik twijfel namelijk of het misschien niet mijn kraakbeen kan zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De hele knie wordt bekeken omdat er veel soorten van
"meniscuslaesie"zijn. Je kunt ervan uitgaan dat ze precies zien welke band het is en ook als het niet zo is.
amc
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
De hele knie dus ik neem aan dat ze het ook zien als er wat met het kraakbeen is. Anders een vraagje als je erop ligt.Zo`n scan duurt lang genoeg want het apparaat gaat
steeds maar een heel klein stukje verder. Dus zul je niet gauw vergeten het te vragen.
amc
14 jaar geleden
Kijk anders is op "www.privatescan.nl Daar zie je hoe zo`n kniescan eruit ziet.
amc
14 jaar geleden
Een arts voelt meestal wel waar hij het zoeken moet en wat hij voelt, daarmee gaat hij in zijn hoofd alles na wat hij geleerd heeft. Hij merkt al aan je beperkingen, het draaien en waar het pijn doet, waarbij dit hoort. Vaak horen daar geen andere mogelijkheden bij. Door de scan worden evtl. andere dingen uitgesloten. Maar ik begrijp wat je bedoelt en laat alles over je heen komen. Sterkte!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is de meniscusleasie de aanleiding om je door te sturen, maar je kunt niet alleen een meniscus scannen of röntchen - het hele kniegewricht zal bekeken worden, denk ik. Je kunt altijd vóór ze beginnen nog even melden, dat jij zelf denkt, dat het ook je kraakbeen kan zijn - dan heb je ze al geattendeerd op het feit, dat het niet alleen je meniscus is, die je problemen geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een meniscus bestaat juist voor het grootste gedeelte uit kraakbeen. Een meniscus (je hebt er 2 in elke knie) "begeleid" het verloop van de bewegingen in de knie. Men wil met een mri-scan het gehele gebied beoordelen. Men kijkt naar de stand, slijtage of er andere dingen aan de hand zijn. Vaak doet de orthopeed ook nog een aanvullend onderzoek d.m.v. een scopie indien nodig bevonden. Men kijkt dan met een kleine camera in de knie dit vind plaats onder plaatselijke verdoving. Mocht het zo zijn dat de chirurg iets tegnkomt, bijv. een scheurtje in de meniscus, kan dit gelijk aangepakt worden. Men kijkt dus niet alleen naar je meniscus bij de scan.
P