Waarom is slapen zo belangrijk? En zou je zonder kunnen?

Ik weet dat er al vragen in deze trant zijn gesteld maar daar vond ik niet het antwoord wat ik zocht.

Ik wil gewoon weten waarom het zo belangrijk voor je is (graag biologische verklaring) en of je ook zonder kan. Door bijvoorbeeld veel te rusten, te ontspannen en genoeg energierijk voedsel binnenkrijgt?
En hoezo heeft niet iedereen even veel slaap nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Wanneer je slaapt worden de ervaringen van de dag verwerkt, dat is ook de functie van dromen. Zou je nooit slapen dan ga je uiteindelijk dood door stress.
En dat niet iedereen evenveel slaap nodig heeft komt omdat ieder persoon anders in elkaar zit.

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog een korte onderbouwing van 'dood door stress':
Wanneer we langere perioden achter elkaar niet slapen, zijn het de hersenen die daar het eerst onder gaan lijden. Ratten die permanent wakker worden gehouden overlijden na enkele weken zonder dat er een duidelijke lichamelijke oorzaak voor is.
bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien op National Geografic Channel.
Ik kan niet zo gauw een bron vinden, maar ik weet dit gewoon. Ben jij zo zeker van het tegendeel dat je daarom een min geeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even 2 links. Dat dood door stress kan ik niet zo snel vinden, de rest wel. Ik hoop op meer antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,en niet alleen door stress.
Er zijn onderzoeken gedaan met mensen die niet sliepen,maar wel rusten( maar hierdoor ook niet droomden,vanzelf)
die gingen psychotisch gedrag vertonen.En kregen ook lichamelijke klachten en uitputtingsverschijnselen.
Slaap hebben we idd nodig om lichamelijk en geestelijk gezond te blijven.
We slapen niet voor niets,je kan dus zelf wel nagaan dat alleen rust niet genoeg zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn wetenschappers nog niet achter, waarom we slapen. Wel dat we niet zonder kunnen, maar nog niet waarom slaap nodig is en alleen rust niet voldoende is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slaappatroon wordt verstoord (voorbeeld: je slaapt te weinig) dan kun je overdag niet goed functioneren. Bij slaaptekort krijg je bijvoorbeeld last van: spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, trillende handen en gapen. Ook kun je prikkelbaar worden, je wordt dan bijvoorbeeld boos om iets heel kleins. Soms krijg je zelfs last van geheugenverlies en bij ernstige slaaptekort kun je helemaal verward raken. Daarom is slapen belangrijk en is rusten niet voldoende denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
margaschuling, dank voor je reaktie!
mormel, kijk naar het antwoord van margaschuling.
Dat ratten experiment kon ik niet vinden. Wat voor ratten geldt, geldt over het algemeen ook voor mensen: zonder slaap ga je dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het nu ook gevonden in één van mijn links.
Hier heb ik overheen gelezen:
(onder het kopje "Herstel") Wanneer we langere perioden achter elkaar niet slapen, zijn het de hersenen die daar het eerst onder gaan lijden. Ratten die permanent wakker worden gehouden overlijden na enkele weken zonder dat er een duidelijke lichamelijke oorzaak voor is.
bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003489.html
Op 28 december 1963 besloot de zeventienjarige Randy Gardner om zo lang mogelijk wakker te blijven. Hij hield dit vol tot 8 januari 1964. In totaal bleef hij elf dagen wakker: een record.
Natuurlijk blijft niet ieder mens zolang wakker. Hoelang kan een gemiddeld mens zonder slaap?
Gardner bleef 264 uur wakker en had last van stemmingswisselingen, geheugenverlies, hallucinaties en verlies van coördinatie.

Wie probeert wakker te blijven, houdt dit normaal gesproken 36 uur vol. Daarna begint een gevecht tegen vermoeidheid. Na 48 uur is de neiging om te gaan slapen bijna onweerstaanbaar.

Wie lang probeert te vechten tegen slaap, heeft last van microslaapjes. Een persoon slaapt dan voor enkele seconden, zonder dat diegene dat doorheeft. De ogen blijven tijdens een microslaapje gewoon open.

Overigens is het geen goed idee om langer wakker te blijven dan Randy Gardner. Het is namelijk mogelijk om te sterven aan slaaptekort. Wetenschappers hebben in een experiment ratten wakker gehouden en die stierven na twee weken. Een mens kan waarschijnlijk minder lang zonder slaap dan zonder eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook gelezen, dat als je teveel slaapt je ook eerder dood zou gaan.. En die microslaapjes heb ik wel eens gehad na 30 uur wakkerblijven.. Was wel fijn om even weg te dommelen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij teveel slaap, de zogenaamde ‘hypersomnieën’:
De belangrijkste klacht bij stoornissen van het teveel slapen is dat je overdag slaperig bent en moeilijk wakker kunt blijven, ook al slaap je ’s nachts en vaak ook overdag veel. De 3 hypersomnieën die het meest voorkomen zijn slaapapneu, beentrekkingen en narcolepsie. Ik heb niets gelezen over eerder dood gaan door teveel slaap. Of je moet bedoelen dat je eerder doodgaat, omdat je je tijd verslaapt. Hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! Heb je misschien ook een bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja caartje, zeker arme ratten. Waar ze die arme dieren toch niet allemaal voor gebruiken. Het is niet normaal.
Wat betreft de bron waar Fantasia om vraagt..... ik weet het niet meer. Ben op verschillende sites geweest, maar weet niet meer waar ik deze informatie vandaan haalde. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb hem toch gevonden. Zie mijn antwoord.
Nee, je kan niet. Er is een ziekte waardoor mensen niet kunnen slapen. Dit komt meestal pas op middelbare leeftijd opzetten en het wordt veroorzaakt door een fout in de genen. Het lichaam wil wel slapen en heeft dit ook nodig maar de hersenen willen het niet. Een man (micheal croke) overleed na 6 maanden niet te hebben geslapen.