Wat is het verschil tussen een lichamelijke handicap en een lichamelijke beperking?

Wanneer wordt iets een beperking genoemd, wanneer is het een handicap? Is het een minder 'erg' dan het ander?

Het gaat me om het concrete verschil tussen beide. Graag ook met voorbeelden verduidelijkt.
De Nederlandse situatie graag, de Belgische definitie is me al bekend.

PS: Ik wil niemand beledigen met deze vraag! Het gaat me puur om het verschil in definitie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Volgens mij zit er wel verschil tussen deze twee. Een lichamelijke handicap is feitelijk wat je mankeert, de beperking is wat je er niet door kan of door moet laten. Dit laatste is per persoon verschillend, terwijl de handicap hetzelfde kan zijn. Voorbeeld; iemand verliest een been. Dat is de handicap. De mate van beperking hangt af van wat degene gewend was voordat hij of zij zijn been moest verliezen. Als iemand bijvoorbeeld marathonloper was, zal de mate van beperking waarschijnlijk groter zijn dan iemand die al rolstoelgebonden was ivm andere problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is hetzelfde alleen klinkt lichamelijke beperking minder erg dan gehandicapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er geen verschil tussen. maar handicap klinkt tegenwoordig te "hard"dus zeggen we beperking. Op dezelfde manier dat oude van dagen eerst bejaard en toen senior zijn geworden
anneliez
12 jaar geleden
Voor mij ben je gehandicapt, als je je beperking niet kunt aanvaarden, niet alle hulp en hulpmiddelen aanpakt om zo zelfstandig mogelijk te leven, je volledig richt op hetgene wat je niet meer kunt en vergeet je te richten op alles wat je nog wel kunt. Met een beperking kun je bepaalde dingen niet, of niet zelfstandig, met een handicap ben je totaal afhankelijk van anderen. Dus als je geen benen hebt, niet een rolstoel aanpakken, maar denken dat je alleen in bed kunt liggen.

Dit is hoe ik er gevoelsmatig over denk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is exact hetzelfde, alleen is Gehandicapt een "ouderwets" woord. De laatste jaren spreekt men vaker van "beperking".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beperking is vooral het woord wat door hulpverleners wordt gebruikt. Ik heb gewerkt met geestelijk en lichamelijk gehandicapten/beperkten, en je zult daar nooit iemand horen zeggen dat de persoon lichamelijk gehandicapt is, gewoonweg omdat het te bot klinkt. Bij het woord "gehandicapt" zijn mensen al gauw geneigd om te denken aan iemand die niet zelfstandig voor zichzelf kan zorgen, bij het woord "beperking" is dat al minder.