Maken mensen in dorp wat meer oogcontact met onbekenden dan in de grote stad?

Tenminste dat valt mij vaak op! Let wel; beide zijn onbekenden voor elkaar, maar zijn mensen uit een dorp, tis maar wat je prettig vind@

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

In ieder geval klopt het, en hoe kleiner een plaatsje: des te meer valt het op. Maar ook kleding en huidskleur speelt daarbij een rol - en hoe dichter je een Rijksweg nadert des te wantrouwiger worden de inwoners in zelfs het kleinste plaatsje nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt.
Ik heb zelf 25 jaar in Rotterdam gewoond en woon nu zo'n 8 jaar in een klein dorpje.
Iedereen groet elkaar hier en zo ook in omliggende dorpen.
In de stad is het zeer ongebruikelijk om onbekenden (buiten winkelpersoneel oid) te groeten.
Het zou in de stad zelfs als provocerend ervaren kunnen worden. Waar het binnen een dorp juist andersom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ons dorp Dreischor waar bijna 1000 mensen wonen, maakt iedereen oogcontact en iedereen zegt elkaar gedag.
Ook al zal je een onbekende tegenkomen, dan nog zeggen we gedag.
In mijn vorige woonplaats in het Gooi, kijkt een ieder een andere kant heen tijdens het passeren van elkaar.
Zelfs de meeste buren zeggen er niets!
Daarom ben ik er ook vertrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik woon nu in een wijk in amsterdam, vrij juppig. Mensen schrikken vaak als ik ze groet, sinds ik daar achter ben gekomen groet ik ook vaak mensen puur voor mijn eigen vermaak. De oorzaak is dat men teveel met zichzelf bezig is en men is niet op elkaar aangewezen zoals dat in kleinere steden en dorpen wel het geval is.

het antwoord is ja