mijn man heeft last van apneu wat kan ik hier aan doen?

als we in bed liggen kan ik bijna niet meer slapen omdat ik bang ben dat hij dan helemaal stopt met ademen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de huisarts een verwijzing vragen voor een specialist (waarschijnlijk een longarts).
Blijf hier niet mee tobben! Het kan slecht zijn voor de gezondheid van je man, en slapeloze nachten zijn ook niet erg bevorderlijk voor jou. De specialist kan je man adviseren een slaaptest doen, waarbij je een nacht in het ziekenhuis slaapt. Als uit die test blijkt, dat hij teveel of te langdurige ademstilstanden heeft, dan zal hij een apparaat krijgen om thuis mee te gaan slapen. Dat heet een CPAP.
Info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Continuous_Positive_Airway_Pressure en meer info:
http://www.apneuvereniging.nl/de-behandeling/cpap.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling was een antwoord te geven ;-)
Ik zal dit herplaatsen, kan deze reactie niet meer verwijderen helaas.

Het beste antwoord

Naar de huisarts gaan en hem laten doorverwijzen naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis kan hem evt doorversturen naar een slaapkliniek. Het volgende is van de site van apneu vereniging gehaald. Er zijn slaapklinieken hiervoor te vinden. Hier vindt je heel veel info over apneu, raadzaam om het te gaan lezen.

Stap 2 de slaapkliniek
Voor apneu kunt u niet bij ieder ziekenhuis terecht. Er zijn in Nederland zo'n 80 klinieken die ervaring hebben met diagnose en behandeling van apneu. Als snurken voorop staat wordt u meestal verwezen naar de kno-arts. Bij apneu speelt meestal de longarts de hoofdrol. Slaapstoornissen zijn het domein van de neuroloog. Voor de diagnose osas zijn meestal alle drie de specialismen nodig. Het proces loopt overal anders. Bij sommige slaapklinieken is er een centrale intake via een osas-verpleegkundige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt bij de drogist een soort neuspleisters halen, sporters gebruiken deze ook wel, waarmee de neus iets meer wordt opengezet. Dit helpt tegen snurken en kan ook tegen apneu helpen.

Werkt dit niet dan kun je je man een keer langs de dokter sturen. Afhankelijk van hoe ernstig het is kunnen ze er soms met bijvoorbeeld een operatie iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die neuspleisters heeft hij al geprobeert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pleisters, neusklemmen e.d. helpen niet (weet ik uit eigen ervaring), naar de dokter gaan, er bestaan een soort kaakklemmen die je kaak iets naar voren trekken tijdens het slapen, zodoende wordt de ruimte tussen de tong en het zachte deel van het verhemelte groter en zal meestal de apneu verholpen zijn, anders wordt het opereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HappyBram, heel vervelend dat het bij jou niet werkt, maar dat betekend niet dat het bij NIEMAND werkt...
Zelf kan je er weinig aan doen. Voor ernstige (en minder ernstige) apeu moet hij echt naar de dokter.
In het ernstige geval krijgt hij gebrek aan zuurstof, wat diverse gevolgen kan hebben.
De huisarts kan hem doorverwijzen.

Wakker liggen omdat je bang bent heeft geen zin, daar help je hem en jezelf niet mee. Maar ik weet waar je het over hebt!!
Ivana
12 jaar geleden
Met apneu moet je echt naar de dokter. Alleen al omdat hij niet aan zijn slaap komt en daar gezondheidsschade van kan oplopen.
Er zijn dingen tegen te doen. Afvallen bijvoorbeeld (als hij overgewicht heeft). Maar er zijn ook kleinere chirurgische ingrepen mogelijk, of een slaapmasker (daar heb ik goede berichten van gehoord).
Niet zelf dokteren, maar naar de huisarts. Zowel voor jou als voor je man beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apneu moet je zeker laten behandelen. Het kan levensgevaarlijk zijn. Ze geven je , na onderzoek, een masker mee. Dit zet lichte luchtdruk op je neus en mond waardoor de apneu ophoudt.
Vaak is de oorzaak zwaarlijvigheid, maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de huisarts een verwijzing vragen voor een specialist (waarschijnlijk een longarts).
Blijf hier niet mee tobben! Het kan slecht zijn voor de gezondheid van je man, en slapeloze nachten zijn ook niet erg bevorderlijk voor jou.

De specialist kan je man adviseren een slaaptest doen, waarbij je een nacht in het ziekenhuis slaapt. Als uit die test blijkt, dat hij teveel of te langdurige ademstilstanden heeft, dan zal hij een apparaat krijgen om thuis mee te gaan slapen. Dat heet een CPAP.
Info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Continuous_Positive_Airway_Pressure

en meer info:
http://www.apneuvereniging.nl/de-behandeling/cpap.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft vastgesteld dat je man apneu heeft? Als de huisarts dat tegen jullie gezegd heeft, dan zal die jullie ongetwijfeld ook doorverwijzen naar een specialist. De kans dat je man helemaal stopt met ademen is redelijk klein, maar er moet wel iets aan gedaan worden. Dit is voor jullie allebei niet gezond. Je man kan eventueel een slaaptest doen, door een nachtje te slapen onder controle van deskundigen en aan de hand hiervan wordt een behandelplan opgesteld. Misschien krijgt hij een slaapmasker met extra zuurstof en misschien moet hij wel afvallen of minder alcohol drinken, maar in ieder geval zullen jullie er allebei beter van worden. Slaapapneu is gewoon een ziekte en niets iets om je voor te schamen. Beterschap :-)