ik van flauw als ik bloed zie, hoe kan dat?

een beetje bloed van een wondje ofzo daar kan ik wel tegen:) maar als er meer uitkomt val ik flauw. hoe kan dit? en wat kan ik er tegen doen?
(ik word dan licht in mijn hoofd en ineens stort ik in)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde. Ook na het stoten van mijn been bijvoorbeeld, kan ik flauwvallen. Ik weet niet hoe het komt. Maar ik kan je wel vertellen hoe je flauwvallen zou kunnen voorkomen. Je weet inmiddels zelf al wel in welke situaties jij kans hebt om flauw te vallen. In die situaties kun je aan andere (leuke) dingen gaan denken, ik denk bijvoorbeeld aan het moment dat ik mijn vriend ontmoette, die herinner ik nog goed en daar kan ik snel met mijn gedachten naartoe. Daarnaast kan je zorgen dat je zsm gaat zitten met je hoofd tussen je knieen. Als dit niet kan, span je bilspieren aan, en/of andere spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooh oke. ALS het weer een keer overkomt zal ik het proberen :)

Het beste antwoord

Dat komt omdat je bloeddruk dan plotseling zakt. Door de lage bloeddruk krijgen de hersenen niet genoeg zuurstof meer. Te weinig zuurstof in de hersenen is gevaarlijk, zodat het lichaam reageert met een soort natuurlijke afweer: je valt flauw. Doordat je door het vallen in horizontale positie komt te liggen kan het bloed weer beter naar de hersenen stromen. Het hart hoeft minder hard te pompen zodat het bloed gemakkelijker naar de hersenen wordt gestuwd.

Flauwvallen kun je niet altijd voorkomen. Soms overvalt een flauwte je onverwachts. Wanneer je vaker last hebt van flauwvallen, dan is het belangrijk de symptomen te leren herkennen. Wanneer je voelt aankomen dat je mogelijk gaat flauwvallen probeer een plaats te zoeken, waar je even kunt liggen, het liefst met de benen omhoog.

Zo stroomt er weer voldoende bloed naar de hersenen, zodat de dreiging om flauw te vallen wegtrekt. Wanneer je nergens kunt liggen, zoek dan een plek om te gaan zitten en buig het hoofd zo diep mogelijk tussen de knieën. Blijf enkele minuten zo zitten. Sta vervolgens niet te snel op, want dan heb je kans dat je meteen weer wordt overvallen door een flauwte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen vallen flauw door een hevige emotie of een schrikreactie.

Bij bloedprikken of bij het zien van bloed hebben sommige mensen last van een flinke bloeddrukdaling. Hierdoor wordt je onwel, draaierig, duizelig en soms ook misselijk. Dit is eigenlijk een gevolg van je schrik. Op het moment dat je bloeddruk daalt komt er minder (of te weinig) bloed bij je hersenen. Hierdoor ook te weinig zuurstof en dan val je flauw.

Het is een normale natuurlijke reactie, waar je naar mijn weten niets aan kunt doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het enige wat je kunt doen TEGEN het flauwvallen is inspannen. Bij flauwvallen daalt de hartslag en bloeddruk (vaten gaan wijder open staan). Soms voel je zelfs 10 seconden geen hartslag en dan valt iemand flauw.

Door je eerst fysiek in te spannen stijgt je hartslag enorm. Vervolgens bloedprikken (of bloed zien) zorgt alsnog voor een daling van de bloeddruk en de hartslag, maar waarschijnlijk niet zo ver dat je flauwvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vorm van een ‘specifieke fobie’. Gedragstherapie/training is de aangewezen behandeling voor deze fobie. De prognose is gunstig, behandeling met psychofarmaca is in meeste gevallen af te raden. Bij bloedprikken of het zien van bloed treedt er bij menigeen een sterke bloeddrukdaling op waardoor je je onwel, draaierig, misselijk en duizelig gaat voelen. Bloedfobie is eigenlijk de enige fobie waarbij sprake is van daling van de bloeddruk.
Normaal gaat angst samen met een bloeddrukstijging. Dit houdt tevens in dat flauwvallen bij het zien van bloed of zelfs het denken eraan tot flauwvallen kan leiden, in tegenstelling tot andere fobieën…