Hebben twee mensen die nooit seksueel kontakt hebben gehad kans om een soa aan elkaar over te dragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja, dat blijkt mogelijk! Natuurlijk niet alle soa, maar sommige (schaamluis) kunnen via kleding overgedragen worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord SOA betekent: seksueel overdraagbare aandoening. Het woord zegt het dus al een beetje: de aandoening is seksueel overdraagbaar.

Maar dat wil niet zeggen dat als je geen seks hebt, dat je dan geen soa kunt krijgen. HIV (het virus dat aids veroorzaakt) kan bijvoorbeeld overgedragen worden door bloed. Als een hulpverlener iemand met hiv helpt terwijl hij zelf een (open) wondje heeft dan kan zo iemand besmet worden.
Een ander goed voorbeeld is herpes. Dit kun je hebben op je mond (koortslip), maar komt ook vaak als soa voor op de geslachtsdelen. Over de besmettelijkheid van herpes vind je in de bron de volgende tekst: "Het is mogelijk het virus via de eigen vingers over te brengen naar een ander deel van het lichaam, zoals de ogen, of naar een partner. "

Als je op zoek bent naar een algemeen antwoord dan zou je hiermee vooruit moeten kunnen. Als je een bepaalde soa bedoelt dan zou ik je adviseren om hierover informatie op te zoeken of te vragen aan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wondje is overdreven.
Van een schram bijvoorbeeld niet.
Bovendien moeten beiden een wond hebben en elkaars bloed in de wond krijgen.
Ja, helaas, dat kan, Sommige soa's kun je ook op een andere manier krijgen, zoals tijdens of al voor je geboorte (als je moeder de betreffende ziekte heeft), of via een bloedtransfusie. De kans is - zeker in Nederland- natuurlijk wel heel erg klein, maar zeker niet uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er zijn bepaalde situaties waarbij je een soa kan doorgeven zonder seksueel contact.
Zwangere vrouwen die besmet zijn met een soa, kunnen infecties doorgeven aan hun kind.

Hiv en hepatitis B kunnen ook worden doorgegeven door gebruik van besmette injectienaalden, of door prikaccidenten.

In theorie kan het ook door bloedtransfusie, maar die kans is in België en Nederland vrijwel uitgesloten.

Schaamluizen en schurft kan je krijgen van langdurig huidcontact en besmet beddengoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk ook aan de koortslip. Dit is een variant van herpes. Bij onvoldoende hygiene kan dat ook overslaan als Soa, volledige herpes. bijvoorbeeld door orale seks.