van een collega is de schoonzus overleden. Hij gaat naar de begrafenis. Zijn werktijd begint om 18.00. Kan hij vrij krijgen of weer gewoon werken.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan de baas, meestal weten die dat wel.

Het beste antwoord

Het gaat om een familielid in de tweede graad.
(broer of zus en de partner daarvan).

Bij het overlijden van bloed- of aanverwanten in de tweede graad is meestal een maximum aantal verlofdagen aangegeven, omdat dikwijls volstaan kan worden met minder verlof.
En meestal is dat 1 dag.

Het gaat dus niet alleen om het bijwonen van de begrafenis.
Misschien heeft hij die vrije uren wel nodig om iemand te troosten, of zelf aan rouwen toe te komen.

Buitengewoon verlof bij overlijden is weliswaar niet bij wet geregeld maar bij CAO. Iedere CAO heeft een andere regeling. Veel bedrijven hebben een rouwprotocol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel graag van de minnaars weten waarom niet.

Andere antwoorden (2)

Als iemand overlijd die jou dierbaar is kan je altijd vrij vragen.. Jou collega kan dit overleggen met zijn manager( deze zal als hij menselijk is vrijgeven) of zelf zorgen voor een vervanger. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon vragen.
Ik denk niet dat er veel
bazen zijn die dit niet goed
vinden hoor.