Hoe stelpt een chirurg een inwendige bloeding?

De bloeding is al vastgesteld, patiënt ligt op de OK en de buik staat helemaal bol en glimmend.

Wat gebeurd er hierna?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/doktoren-inwendige-bloeding.222158

Het beste antwoord

Zo snel mogelijk het betreffende bloedvat of bloedvaten dichtknijpen met een klem. Dus opensnijden, lek opzoeken en erboven afklemmen, bloed eruitzuigen, zorgen voor vulling van de bloedvaten (via infuus) en dan ligt eraan wat erna hoeveel er bloedt wat er daarna gebeurd, is de milt kapot dan wordt die vaak verwijdert, andere defecten worden herstelt of dichtgebrand/gehecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan hopen dat je op tijd bent en de organen niet te lang zonder bloed hebben gezeten, en tja als het niet snel genoeg gevonden wordt, en het bloedt stroomt er harder uit dan ze het erin kunnen pompen, zal de patient helaas overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Zo snel mogenlijk de boel openmaken.
Ik denk dat alle alarm bellen gaan
rinkelen.
Het komt er op aan dat wie daar
bezig is zo kalm mogenlijk blijft.
En ze zijn zo getraind dat zo.n situatie
Wel aan kunnen, het is zaak de bloeding
zo snel mogenijk te stoppen.
Ze kijken wat de oorzaak is en binden
dit zo snel mogenlijk af.
Maar het blijft een levens bedreigende
situatie,waar snel handelen vereist is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn geen bakkers die je opensnijden maar chirurgen. Zij raken echt niet in paniek en handelen met adequate snelheid.
Ik vind het een overbodige zin/vermelding van jou.