Hoe kan het dat mensen zich de ene dag vaker ontlasten dan de andere dag?

Dit gaat over ontlasting van mensen. Het verschilt zo per dag: welke factoren spelen een rol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van, of bedoel je, jezelf?

Antwoorden (6)

Wat er in gaat, komt er ook weer uit. Hoe meer je eet, hoe meer er uit moet komen.
Hoe meer vezels en afval, hoe minder het lichaam opneemt.
Licht verteerbaar of juist niet.
Ook tijdstippen waarop je eet hebben invloed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eten vlak voor het slapen gaan en tijdens het slapen is de spijsvertering anders.
Hoe ouder iemand wordt, hoe minder snel de spijsvertering. Waarschijnlijk staat er op wikipedia wel het een en ander als je zoekt via google op een combinatie van die begrippen en wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid voedsel die je de vorige dag geconsumeerd hebt is van invloed. En ook de mate van laxerende werking van dat voedsel en van wat je gedronken hebt. Voor mijzelf geldt in elk geval dat ik weet als ik twee keer op een dag voor een 'grote boodschap' moet gaan, dat ik de dag daarvoor meer heb gegeten dan mijn lichaam nodig had.
Amadea
12 jaar geleden
het lichaam reageert ook anders op bepaald eten of drinken, het lichaam ontlast vooral afval stoffen, dus als je de ene dag patat eet en de andere dag een gezonde maaltijd zul je anders ontlasten. dit geld ook voor drinken, en bier bevorderd plassen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ook een rol speelt is hoeveel je beweegt op een dag. Door bewegen, zwemmen of fietsen bijvoorbeeld, stimuleer je de doorstroming in de darmen waardoor de doorlooptijd van de inhoud versnelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is afhankelijk van de prikkels die je verteringsstelsel krijgt. Eet je vezelrijke voeding die de knijpbeweging=peristaltiek van je darmen bevorderen dan ga je vaker naar toilet.
Appelsienen, mandarienen, appelen , muesli bevorderen dan ook weer het ontlasten.
Fondant chocolade blijkt dan weer het ontlasten tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het sleutelwoord is hier regelmaat.

Als je iedere dag om 7 uur opstaat, om 11 uur naar bed gaat, 3 keer per dag op dezelfde tijden eet, ook nog eens altijd ongeveer hetzelfde (dus niet de ene keer 4 boterhammen als lunch, en de andere keer een patatje), èn je beweegt (lopen, fietsen) ook iedere dag ongeveer evenveel, dan kan het bijna niet anders, dan dat je een regelmatige stoelgang krijgt. Het is dan zelfs mogelijk dat je iedere dag, voor je naar je werk gaat, of als je thuiskomt van je werk, het toilet bezoekt.

Niet voor niets hebben veel mensen in het weekend "last" van een iets verstoorde stoelgang. Het gaat dan wat moeilijker, ze slaan een keertje over, het is wat dikker of dunner, of het heeft een ander kleurtje. Hetzelfde zie je bij mensen die in ploegendienst werken. Bij de overgang van dag naar nachtdienst, raakt de boel ook een beetje in de war. Zelfde bij vakanties.

Je lichaam went aan alles, maar dat kost altijd even tijd. Een onregelmatig leven, leidt bijna altijd tot een onregelmatige stoelgang.