Wat zijn bij autisme de gevolgen voor de omgeving? (gezin)

Wat moet het gezin aanpassen als ze een autistisch kind in het gezin hebben? En de school?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik kan alleen praten over mijn eigen 14-jarige zoon met klassiek autisme. Wat voor ons de gevolgen zijn/ wat wij aanpassen in de omgeving:
*Zo veel mogelijk zorgen dat de "wie, wat, waar, hoe en wanneer" duidelijk zijn (geef me de vijf, Colette de Bruin).
Dus wat gaan we doen, wanneer, met wie, waar gaan we naartoe en hoe gaan we dat doen.
*Zo veel mogelijk informatie visualiseren d.m.v. time-timer,
kleurenklok, picto's, zandloper, emotiemeter, stop-denk-doe kaartjes, evt. Nederlands ondersteund met gebaren toepassen, planbord met weekplanning.
*Zo veel mogelijk zorgen voor een prikkelarme omgeving door b.v. overdadig taalgebruik te vermijden, prikkels zoals TV/radio uit, visuele prikkels wegnemen.
*Taalgebruik aanpassen: korte duidelijke instructie, geen figuurlijk taalgebruik of zinnen met een dubbele betekenis/ironische lading gebruiken.
*Rekening houden met de planning: niet te veel plannen op één dag/achter elkaar/met teveel prikkels. Dit om overprikkeling en daardoor gedragsproblemen te voorkomen.
*Ochtendritueel (opstaan, aankleden, wassen, ontbijten, tanden poetsen, tas inpakken) zo zelfstandig en prikkelarm mogelijk laten doen door pictoschema en time-timer.
Idem voor avondritueel/douchen.
*Zorgdragen voor voorspelbaarheid, dat duidelijk is wat er gaat gebeuren en wat er verwacht wordt van hem.
*Hij heeft heel veel aansturing nodig in zijn dagelijks handelen, zoals ADL activiteiten en vrije tijd.
*Geen dingen verwachten die hij niet kan bieden, zoals begrip voor mijn standpunt, inlevingsvermogen, inzicht in zichzelf of zijn omgeving.
*Rekening houden met de vertraagde auditieve informatieverwerking, dus de tijd geven om de (korte, duidelijke) informatie te verwerken.
*Rustmomenten inlassen, zodat hij kan ''ontladen''.
*Tussen de verschillende activiteiten heeft hij "schakeltijd" nodig, die hem geboden wordt m.b.v. time-timer.
*Er is veel begeleiding nodig in het contact met andere mensen, om dit te sturen. Hij is ook minder weerbaar dan leeftijdsgenoten.
*Ten gevolge van achterstand in motoriek heeft hij nog veel begeleiding nodig in het verkeer. Zelfs onder begeleiding naar school fietsen lukt nog niet.
*Aangepaste sportclub.
*Aangepaste naschoolse dagbesteding.
*Een gevolg is ook dat ik zelf maar beperkt werkzaam kan zijn op de arbeidsmarkt door alle zorg die mijn zoon nodig heeft. Daarbij komt ook nog zeer veel administratieve rompslomp die zijn handicap met zich meebrengt.

Toegevoegd na 3 minuten:
En mijn zoon zit op speciaal onderwijs in een AUTIKLAS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er maat net aan welke vorm je hebt, en hoe sterk het is. De een heeft er meer last van dan de ander.
Ik heb het syndroom van Asperger, redelijk licht. Er zijn voor mij weinig aanpassingen nodig. Ik die het heel goed op het atheneum van een Montessorischool, bijvoorbeeld. Je hoeft voor mij dingen met te veel prikkels niet te vermijden, wel wil ik er graag op voorbereid worden en kan ik er chagrijnig van worden.
Ik heb dus geen specifieke dingen nodig, alleen wat extra ondersteuning bij dingen die voor mensen met autisme lastig zijn. Bijvoorbeeld routes fietsen, interesse in anderen tonen, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van Mjager3 is al zeeeeeer uitgebreid en gedetailleerd.
Mijn zoon heeft Asperger Syndroom en voor hem is veel van wat er bij dat antwoord is gegeven in mindere mate nodig of nodig geweest. Zeker toen hij klein was, was buitenshuis werken voor mij niet mogelijk.
Er is heel veel structuur, ingebouwde zekerheden en consequente begeleiding nodig.
Als er ook andere kinderen binnen het gezin zijn, dan is het extra zwaar voor de ouders om ook die kinderen de aandacht te geven, die ze uiteraard verdienen.
Wat ik als zeer vermoeiend en zwaar heb ervaren, is de buitenwereld: het gedrag steeds moeten uitleggen, verklaren. Het omgaan met negatieve mensen, betweters, afkeuring, genegeerd worden, het gepest worden van mijn zoon etcetc.

Hij heeft de reguliere basisschool gevolgd met een rugzakje en hulp van Auris. Daarbij is zowel hij, als ook de onderwijskrachten, geholpen met de problemen, die zich voordeden. Daarna is hij naar het Speciaal Onderwijs gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!