Heeft sporten invloed op cholesterol?

Zo ja, kan ik elke dag sporten en elke dag langs de mac...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
je kunt prima elke dag langs de mac, zolang je er maar niet stopt om wat te bestellen ;)

Het beste antwoord

Cholesterol is geen ziekte. Het is een vitale stof die nodig is voor tal van lichaamsfuncties, o.a. voor het functioneren van de hersenen. Met name bij stresssituaties, zoals bij verwondingen, ontstekingen, operaties maar ok bij psychische stress, wordt er meer cholesterol aangemaakt. Over het algemeen kun je aannemen dat lichaamsbeweging, dus ook sporten op een niet-extreme manier, je cholesterolwaarden gunstig beïnvloedt, net zo goed als er manieren zijn om je cholesterolwaarden ongunstig te beïnvloeden door het eten van onvolwaardig voedsel. Niet dat dit voedsel in directe zin een negatieve invloed heeft maar als je gezondheid aangetast wordt is er gaandeweg meer van de herstelstof cholesterol nodig om de schade, in de vorm van ontstekingsprocessen, te repareren.

Toegevoegd na 6 uur:
Voedsel heeft sowieso nauwelijks tot geen invloed op het bloedcholesterol. Voedingsgewoonten op de duur wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sporten heeft een effect op cholesterol. Maar het echte voordeel van sporten ligt meer in conditie dan in cholesterol. Wel is het zo dat als je voldoende sport je behoorlijk slecht eten tot je kan nemen zonder dat dat extreme effecten op je lichaam heeft. Waarom je elke dag bij de McD zou willen eten is mij onduidelijk. Vieze troep daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat je daar besteld en hoeveel tijd je voor het sporten hebt.
Ik vind deze tabel heel erg leuk om een beetje summier te kunnen bepalen wat het minst ongezond is.

Er staat ook bij hoeveel sport nodig is om het te verbranden. Is wel zonder dressing, mayonaise en zo. Ik geloof dat je voor een portie frites en een hamburger iets van 2 uur moet wandelen of 1,5 uur moet fietsen om dat te verbranden.
Maar van teveel slechte vetten kan je wel heel veel puisten krijgen.

Cholesterol dat te hoog is dat kan je wel lager krijgen naar een gezondere waarde via een dieet door andere vetten te gebruiken. Ik ken iemand die dat is gelukt. Die had een of andere genetische afwijking waardoor zijn waarden extreem waren. Dus zou je heel simpel kunnen stellen dat dat soort eten (dat hij niet meer gebruikte) wel een slechte invloed kan hebben op het cholesterol. Voor de rest kan je het via een huisarts aanvragen om het te laten testen.