is het echt zo dat ze bij bloedprikken kunnen vergeten het dopje er op te doen waardoor het bloed de kamer rond spuit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, dit is een fabeltje. Wanneer er bloed wordt geprikt wordt dit gedaan met een holle naald die in een ader wordt geprikt. Vervolgens wordt er op deze naald een vacuum buisje geklikt (die lek wordt geprikt op het moment dat hij op de naald wordt geklikt) die ervoor zorgt dat het bloed in het buisje wordt getrokken. Wanneer het buisje wordt verwijderd is de druk er af en dus stroomt er geen bloed mee naar buiten.

De buisjes zelf bestaan uit glazen kokertjes met een vacuum dopje dat vast zit. Zonder dit dopje is het buisje niet vacuum en dus zal het ook geen bloed het buisje inzuigen.

Hoewel het een verhaal is dat je vaak hoort is het dus niet mogelijk dat het bloed in het rond spuit omdat er geen dopje op zit. Maar een leuk verhaal is het natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjje voor t antwoord

Andere antwoorden (2)

het is denkbaar, maar heel ver zal het bloed niet spuiten.
denk eerder in centimeters dan in meters.
(kan wel vervelende vlekken opleveren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet want de buisjes die ze daarvoor gebruiken zitten al vastgeschroeft en hebben onderdruk. Als er geen buisje zit op het bloedprik systeem komt er geen bloed uit.