Worden dokters vaker ziek of hebben ze een grotere weerstand door de blootstelling aan ziektekiemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe heb je een grotere weerstand, omdat je lichaam bij veel ziektekiemen, mits je een keer een infectie of een verkoudheid of griep hebt opgelopen, onthoudt welke ziektekiem dat is. Je lichaam maakt dan antistoffen aan, zodat bij een volgende keer deze ziektekiem herkent wordt en geen kans krijgt om te groeien.

Alleen van griep zijn er heel veel virussen die muteren. Daarom komt griep bijna elk jaar voor omdat het muteert.

Je weerstand is heel belangrijk zo ook je constitutie of je wel of niet ziek wordt van een ziektekiem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dokters zijn gewone mensen hoor, die worden net zo ziek als een ander, misschien dat ze wat sneller medicijnen kunnen nemen,ze zitten natuurlijk dicht bij het vuur.
En kunnen zelf zelf sneller weten wat ze mankeren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft denk ik niet heel veel zin om medicijnen te nemen bij overdraagbare bacteriële of virale infecties zoals griep of verkoudheid. Als je ziek ben dan moet je uitzieken. Wel kun je middeltjes nemen die je immuunsysteem helpen om wat sneller te genezen maar dat zijn geen medicijnen die doktoren voorschrijven.
Mijn ouders zijn dokter , en door het dokter zijn, zijn ze ondertussen anoniem geworden voor veel ziektes.
Dus ja ze worden iets ( met de nadruk op iets) minder rap ziek dan normale mensen. Maar ze zijn soms wel ook al eens aangestoken door ziektes hoor. Maar door kleine ziektes zoals verkoudheden waar je dus niet anoniem kan voor worden.
En als ze nu eenmaal besmet zijn ze ook veel rapper beter omdat ze heel veel medicijnen hebben ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoelt immuun. Anoniem betekent dat niemand je kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha!
Inderdaad
Geniaal! anoniem... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen verkoudheid bestaat geen medicijn. Je weet vast wel bij wie je dat kunt natrekken. :-)
Tegen griep en verkoudheid bouwt het lichaam geen langdurige weerstand op omdat de virussen steeds weer muteren. Het lichaam moet een infectieziekte doormaken om antistoffen te genereren, tenzij een vaccinatie mogelijk is en toegepast.

Niet alle ziektes worden door een infectie veroorzaakt en veel infectieziekten worden door zogenaamde commensalen veroorzaakt. Dat zijn micro-organismen die ieder mens, ook de dokter, met zich meedraagt, zoals stafylokokken.

In een drukke periode met veel griep komt het inderdaad wel voor dat juist huisartsen zich langer op de been kunnen houden. Ze hebben gewoon geen tijd om toe te geven aan ziekte. Maar als hun weerstand onverhoopt vermindert worden ze evengoed ziek. Ook kan meespelen dat dokters beter weten wat gezond en ongezond is. Of ze dat altijd in de praktijk brengen is natuurlijk een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen een aantal infectieziektes zullen mensen die in de gezondheidszorg werken, misschien meer weerstand hebben. Maar zoals al gezegd wordt: tegen verkoudheids- en griepvirussen bouw je geen weerstand op, omdat er teveel verschillende virussen zijn die bovendien steeds muteren. Daarom zullen veel artsen (en anderen in de gezondheidszorg) de jaarlijks griepprik gaan halen, hoewel de werkzaamheid daarvan twijfelachtig is (zie recente nieuwsberichten).

Vergeet niet dat de meeste artsen niet in loondienst zijn, maar werken als zelfstandige. Dan betekent niet werken geen inkomen, of in elk geval veel minder. Daarbij is vervanging vaak moeilijk te regelen dan bij veel andere beroepen, en zullen de meeste artsen zich verantwoordelijk voelen voor hun patiënten, en het dus geen prettig idee vinden dat ze een waarnemer in moeten zetten of patiënten moeten laten wachten. Net zoals een "moeders nooit ziek kunnen zijn", zullen veel artsen zich minder snel ziekmelden. Daarbij weten juist artsen heel goed dat 80% van ziek-zijn eigenlijk ziektegedrag is, en niet de ziekte zelf. Bij vagere klachten waar geen duidelijke oorzaak voor is, zullen ze daarom wellicht eerder de klacht negeren en beredeneren dat ze nu eenmaal niet echt ziek zijn, dus dat ze gewoon kunnen werken. Ook kennen ze natuurlijk de middelen die symptomen onderdrukken heel goed, zo kun je een verkoudheid soms heel aardig maskeren door tijdens werktijd een neusspray met xylometazoline te gebruiken, en is een paar dagen de maximumdosering paracetamol gebruiken, niet schadelijk.

Maar uiteindelijk velt een echte griep of een fikse migraineaanval natuurlijk iedereen, ongeacht opleiding of ervaring.