Wat bepaald dat je genoeg geslapen hebt?

Waardoor word je wakker? Ik bedoel, wat zorgt ervoor dat je hersenen zeggen: ja, nu is het moment om wakker te worden? (en dan heb ik het hier niet over externe factoren zoals geluid oid).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn volle blaas bepaalt wanneer ik wakker word ;)

Het beste antwoord

Voornamelijk hormonen. Het is een ingewikkeld verhaal en het gaat over het circadiaan ritme - een slaap-waakritme dat ook in stand blijft als je bijvoorbeeld niet op bepaalde tijde naar bed hoeft of eruit, en ook als je afgeschermd wordt van natuurlijk daglicht en natuurlijke schemer en donker.
Spontaan wakker worden wordt kort samengevat vooral veroorzaakt door cortisol, dat gemaakt wordt in de bijnierschors.
Meer over cortisol: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortisol
Meer over het circadiaan ritme: http://nl.wikipedia.org/wiki/Circadiaan_ritme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het licht wordt vinden je hersenen tijd om op te staan, dat is een natuurlijke reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7 uur zou in principe genoeg moeten zijn. Als je eenmaal een bepaalde ritme hebt van slapen dan zeggen je hersenen vanzelf wel dat het genoeg is. Is maar wat voor slaaptijden je voor jezelf aanhoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was niet echt een antwoord op de vraag...