Waarom is obesitas een contra-indicatie bij een cavitatie(behandeling)?

De behandeling is namelijk een manier om vet te "verwijderen".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Cavitatie maakt inderdaad vet los op de behandelde plek, maar zoals hierboven al beschreven staat, moet het vet daarna worden afgebroken in de lever. Oftewel het losgemaakte vet gedraagt zich in het lichaam eigenlijk hetzelfde als vet dat je met voeding binnenkrijgt en moet dus gewoon verbrand worden. Dat gaat niet sneller of makkelijker met cavitatie. Je kan alleen kiezen waar het afgebroken wordt en is dus geschikt voor het wegwerken van de laatste rondinkjes.

Ik ben nog niet overtuigd van het nut van cavitatie boven goede voeding en bewegen. Ernaast zou het iemand misschien net dat extra stukje steun kunnen bieden om gemotiveerd te blijven om een gezond gewicht te krijgen of te behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het een behandeling is - zeer discutabel overigens, maar dat laten we maar even buiten beschouwing - om restanten vet die door gewoon afvallen en diëten niet te lijken verdwijnen, alsnog te verwijderen zonder operatie.

Net als liposuctie heeft dat geen ENKEL nut als iemand nog zwaar obees is, en niet zozeer last heeft van een vetdepot op een gezond lichaam van goed gewicht, maar gewoon 'allover' vetweefsel heeft.

Niet alleen heeft het dan geen nut, wat er eventueel verdwijnt (bij liposuctie zeker, bij cavitatie misschien) komt er ook net zo hard weer aan, omdat het probleem (te veel eten, te weinig bewegen) niet wordt aangepakt.

Bovendien praat je bij obesitas over tientallen kilo's teveel vet, terwijl een behandeling als deze met wat geluk misschien 200 gram vet per keer zou kunnen afbreken.

Het is dus meer een manier om een lichaam dat goed op gewicht is een beetje bij te werken, en NIET primair gericht op vet/gewichtsverlies. Pas als dat station volledig gepasseerd is, zou je voor de laatste 'afwerking' iets dergelijks kunnen overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik er nog nooit van had gehoord, dus heb even gegoogeld. Wat Marleen ook al zegt: de methode zou - als het werkt - hele kleine vetdepots onder de huid kunnen verwijderen, dus het heeft geen zin om zo'n behandeling te doen als je overal teveel vet hebt. Op diverse websites staat dan ook dat het geen alternatief is voor afvallen.

Maar wat ik ook tegenkom, is dat het 'losgemaakte' vetweefsel door de lever zou worden afgebroken, en dat het daarom gevaarlijk zou zijn om gebieden te behandelen waar veel vet zit, omdat de het lichaam dit niet kan afbreken. Daarom mag het ook niet worden toegepast bij mensen met nier- lever- of hartproblemen. Ik heb geen idee óf deze methode werkt en hóe de werking precies is, maar ik kan me voorstellen dat als het inderdaad zo is dat het lichaam zélf via de lever en nieren het vetweefsel af moet breken, dit bij obesitas een probleem kan zijn, omdat bij obese mensen de interne organen het sowieso al zwaar te verduren hebben. Die organen nog extra vetweefsel moeten laten afbreken, is dan erg belastend.