Maakt chloor in drinkwater/kraanwater ons ziek?????

Hey dames & heren,

sinds 2009 drink ik drinkwater/kraantjes water en ik moet zeggen dat ik sindsdien met allerlei kwalen rondloop.

Het begon eerst met kaakgewrichtsproblemen en daarna kreeg ik oorsuizingen. Later werd ik CVS vastgesteld (chronische vermoeidheidsyndroom). En nog een heleboel andere klachten...

Ik vroeg mij af of het door het dat drinkwater/kraanwater is ontstaan?

Ik las net een artikel over chloor dat in drinkwater/kraanwater zit en dat dit ons ziek maakt...

Zie bron hieronder(!)

http://www.deondernemer.nl/binnenland/331904/Chloor-in-drinkwater-maakt-ziek.html

Wat denken jullie hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Chloor in drinkwater is niet gezond.

Vanaf welke hoeveelheid je klachten krijgt zou ik je echter niet kunnen zeggen.

In feite doet dat er ook niet toe. Zoals je kunt lezen in het artikel dat je noemt, wordt ons drinkwater op dit moment NIET gechloreerd.

Waar jouw klachten ook aan liggen, het is in ieder geval niet het kraanwater.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, heb je enig idee of er in het drinkwater van België chloor aanwezig is of niet?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, geen idee.
Ritsuka
12 jaar geleden
als het er in zit, ruik en proef je het echt wel. Merkte ik wel eens op vakantie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, dat ken ik. Maar wat ik niet weet: vanaf welke concentratie ruik en proef je het? Zijn er concentraties die te laag zijn om te kunnen ruiken en proeven, maar die desondanks schadelijk zijn?

Andere antwoorden (3)

Indien je hier gevoelig voor bent, zou dit volgens mij inderdaad kunnen. Wij hebben thuis vrij nieuwe leidingen en ik kan geen kraanwater drinken (alleen ontijzerd water uit een fles waar nadrukkelijk ontijzerd op staat) vanwege de metalen die er in zitten (ik heb een flinke nikkelallergie). Mijn klachten zijn o.a. erge moeheid, zwarte vlekjes voor m'n ogen, blaasjeseczeem en pds.
Ik heb veel aan de allergiepoli in het ziekenhuis gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, waar kan ik ontijzerd water kopen/bestellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Lidl heb je zowel kleine als grote flessen natuurlijk mineraalwater. De grote van 1,5 liter zijn van het merk Beckerich. Indien het inderdaad aan het water ligt, zul je binnen 2 weken al goed verschil moeten voelen met je gezondheid op dit moment!
Cryofiel
12 jaar geleden
In veel mineraalwaters zitten zoveel metalen, dat het wordt afgeraden voor baby's en peuters. Lees dus het etiket voordat je dat water koopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je dat uit Cryofiel? Waar lees jij dat er metaal in mineraalwater zit?
Cryofiel
12 jaar geleden
Mineraal IS metaal. Het woord 'mineraalwater' betekent dus letterlijk 'metaalwater'. Nu hebben wij mineralen nodig om te leven en gezond te blijven. Maar niet te veel, dan worden ze schadelijk. Dat laatste is de reden dat sommige (niet alle) mineraalwaters schadelijk zijn voor baby's en peuters, en dat ook sommige mensen met een verminderde nierfunctie zulke waters beter niet kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Metalen zijn mineralen, maar andersom niet altijd toch?
Denk aan diamant, een mineraal dat uit koolstof bestaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Officieel vallen er nog veel meer stoffen onder de term 'mineraal'. Hier is bijvoorbeeld een lijst: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_mineralen Maar op die lijst staan ook zout, asbest en zwavelverbindingen. Voor een geoloog mogen dat mineralen zijn, wanneer het om voeding gaat verstaan we onder 'mineralen' slechts een beperkte subset - namelijk de metalen.
In nederland zit weinig of geen chloor in het drinkwater.
In een aantal gebieden stroomt exact hetzelfde bronwater uit de kraan dat in de supermarkt verkocht wordt.

Als je ook maar het minste vermoeden hebt dat het kraanwater met je problemen te maken heeft moet je er direkt mee stoppen en fleswater gaan drinken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Alleen al de overtuiging dat het kraanwater niet goed voor je is kan al veel invloed op je gezondheid hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag of chloor en bepaalde chloorverbindingen (zoals chloordioxide) slecht is voor je gezondheid, moet je volmondig beantwoorden met "JA"... maar...

In Nederland, net zoals in alle andere landen met een betrouwbaar en veilig waterleidingsysteem, wordt het water stelselmatig gechloreerd. Niet overal en altijd, maar wel zeer regelmatig. Dat is niet per se fout, want hiermee voorkom je veel grotere problemen zoals cholera, E. coli, parasieten, legionellose, enz.

Het dilemma waar je voor staat dus is welke kwaad kies je. Zoals vaak in het leven kan je niet óf de ene óf de andere kiezen, maar een balans vinden.
Probleem is dat terwijl voor de meeste mensen een "juiste balans" geen probleem oplevert, zijn er mensen die heel gevoelig zijn voor de minieme hoeveelheden chloor in het water, en die kunnen tóch ziek hiervan worden.
Voor die mensen blijft niets anders dan water uit de fles drinken. Een alternatief is om heet water uit de kraan te tappen, even laten afkoelen in een kan, en dan drinken. Door de warmte verdampt namelijk chloor uit het water.