Waarom zit er een verschil, bij het weg gooien van afval?

Als je bijvoorbeeld een banaan op de grond gooit of als je een asbak leegd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Antoni
14 jaar geleden
Ik vind je vraag erg onduidelijk. Kan je beter aangeven wat je precies wil weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat je een banaan op de grond gooit en dan een boete krijgt.
Waarom het dan minder duur is dan als je een asbak leegd op de grond?

Antwoorden (14)

Als je nou een asbak leegt of je bananenschil weggooid, 't is beide verwerpelijk. Dus geen verschil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een banaan of klokhuis is in no time verteerd, het zijn natuurlijke materialen.
een asbak met shagpeuken zal ook snel verteren, maar filters liggen nog jaren en jaren de boel te vervuilen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je wel dat een beetje bananenschil er een jaar of 3 over doet om verteerd te geraken? een appeletje is in een week of 2 verdwenen...
Rieneke1
14 jaar geleden
daar sta ik van te kijken xinix, maar storen doet zo'n schil me niet :)
Dit heeft te maken met de natuurlijke afbreekbaarheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort allebei niet,maar in feite vindt ik een bananenschil nog erger dan een asbak legen,want stel daar loopt een oud vrouwtje,die daar over valt of uitglijd,en die daardoor in het ziekenhuis terecht kan komen zelfs,met alle gevolgen van dien,die sigaretten peuken,die zijn in de regel stroef,maar horen daar ook niet te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort geen troep op de grond te gooien!
Netjes in de afvalbak zodat het verwerkt kan worden op een meer verantwoorde manier die minder milieu belastend is.
Het verschil zit m in het extra vergoren van ons landje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is:
- een banaan gooi ik niet weg, maar die eet ik op.
- de bananeschil gooi ik in de gft bak
- de sigarettenpeuken (als ik die al zou hebben) gooi ik in de grijsafvalbak.

Waarom gooi je een banaan op de grond?
14 jaar geleden
Ik snap eigenlijk niet goed waarom je het afval op de grond wilt gooien, er staan overal vuilnisbakken. Nog beter is het thuis weggooien, dan kun je het nog netjes scheiden ook. Afval gooi je niet op de grond. Als het goed is dan heb je dat van jongs af aan geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij maakt het geen verschil wat je op de grond gooit... het is en blijft afval en het hoort in de vuilbak...

bananen zijn dan wel plantaardig, maar een bananenschil doet er zo'n 3 jaar over om helemaal te verteren... peuken zonder filters zijn in een paar maanden verdwenen...
een appelkroosje in de berm... ach, dat doe ik ook wel eens... dat wordt al snel door een muisje of een merel verorberd... en de rest gaat netjes in de afvalbak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
banaan op de grond gooien. Is mileuw vervuiling. Dat is het verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als afval ergens belandt waar het niet thuishoort, noemen we dat zwerfafval. Je komt het tegen op straat en in bermen, op openbare plaatsen, in groenperkjes en in de natuur. Behalve de ergernis die deze rommel oplevert, kost het opruimen ervan ook veel geld. In 2001 zijn vijftig miljoen blikjes en flesjes in het zwerfafval geteld.

De preventie en het verwijderen van zwerfafval is een taak van de gemeente. Maar ook andere organisaties organiseren campagnes en projecten om zwerfvuil te voorkomen. In 2005 kostte het opruimen van de openbare ruimte 235 miljoen euro. Zwerfafval en milieu
In Nederland gooien we elk jaar totaal honderd miljoen kilogram blikjes, vuilniszakken, papier en andersoortig afval weg. Daarvan slingert dertig miljoen kilo langs snelwegen en op parkeerplaatsen. mgerekend zijn dat zeven volle vrachtwagens per dag.

Ongeveer dertig procent van het totaalgewicht van Nederlands afval bestaat uit verpakkingsmateriaal van etenswaren, zoals blikjes en flesjes, maar ook wikkels en patatbakjes. In volume gemeten, beslaan consumptieverpakkingen in zwerfafval een aandeel dat bijna twee keer zo groot is: 58 procent. Onderzoek in 2001 telde ongeveer vijftig miljoen blikjes en flesjes in het zwerfafval...

Andere zaken die veelvuldig op straat belanden zijn o.a:

((((sigarettenpeuken, kauwgomresten, kranten, folders en tissues.))))

Soort afval: Afbreektijd (in jaren)
Krant: 0,1 - 0,5
Kartonnen drinkbeker: 0,5
Sigarettenpeuk: 2
Bananenschil: 1 - 3
Plastic frisdrankflesje: 5 -10
Plastic zak: 10 - 20
Kauwgom: 20 - 25
Glazen fles: 1.000.000
Blikje: 1,5 (staal)
eeuwig (aluminium)
Patatbakje: (polystyreen) eeuwig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is te bedenken, dat als iedereen dat zou doen hoe het er dan uit zou zien op straat, over de geur niet gesproken (alla vuilnisbelt) of iedereen deponeerd alles netjes in de daarvoor bestemde afvalbak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat er wel meer afvalbakken moeten komen om ook de mogelijkheid tot netjes iets weggooien word verbeterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gooi het gewoon in de huisafvalbak. weet je zeker dat het verbrand wordt en weg is. echter: let op: niet met batterijen doe hoor! dat is kca, klein chemisch afval. gooi dat in de speciaal daarvoor ontworpen afvalinzamelingen ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Troep hoort gewoon in de afvalbak!
Die bakken staan niet voor niets overal.