Ik gebruik de pil en heb last van stemmingswisselingen en nog steeds puistjes terwijl ik 21 ben. Moet ik overgaan op spiraaltje of andere pil ?

puistjes en stemmingswisselingen bij pil terwijl ik al 21 ben. Kan ik beter een spiraaltje nemen zonder hormonen, zodat mijn lichaam weer wat gezonder wordt of moet ik een andere pil. Hiervoor heb ik een pil gehad speciaal tegen puistjes al was ik toen wel wat jonger. Ik heb nu ook meer het idee dat de puistjes komen als ik stress heb, want vroeger had ik altijd puistjes en nu heb ik tijdens de zomervakantie nergens last van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het koperspiraaltje is tegenwoordig lang niet zo populair meer als bijvoorbeeld het hormoonhoudend spiraaltje. Eén van de belangrijkste redenen daarvoor is dat menstruatieklachten en bloedverlies meestal heviger zijn na het plaatsen van een koperspiraal, terwijl deze klachten bij een hormoonhoudend spiraaltje of bij andere hormonale anticonceptiemethoden juist mínder worden.

Als je slecht reageert op hormonen, valt er natuurlijk wel iets voor te zeggen. Hoewel je dan ook nog zou kunnen onderzoeken of een andere pil hetzelfde negatieve effect heeft, en of er misschien verschil is tussen een combinatiepil (waarbij je twee typen vrouwelijke hormonen gebruikt) en bijvoorbeeld het hormoonspiraaltje, implanon (anticonceptiestaafje), de prikpil of minipil, waarbij je maar één type hormoon gebruikt.

Beide problemen die je noemt, een onrustige huid en stemmingswisselingen, kunnen zowel negatief als positief beïnvloed worden door de pil. Stoppen met de pil zou je klachten dus kunnen verbeteren, maar ook juist kunnen verergeren. Hetzelfde geldt voor het overstappen naar een andere pil. Het zal dus een beetje een kwestie van uitproberen zijn, om erachter te komen wat voor jou werkt. Er zijn anticonceptiepillen die bekend staan om hun positieve effect op de huid (o.a. de Diane-35 pil, en haar merkloze varianten) en het kan zeker de moeite waard zijn om dat uit te proberen. Met betrekking tot je stemmingswisselingen vraag ik me af of je regelmatig een stopweek houdt of dat je de pil doorslikt: als de stemmingswisselingen te maken hebben met de hormoonschommelingen die ontstaan door de stopweek, werkt het bij sommige vrouwen heel goed om de stopweek over te slaan, en de pil continu te slikken.

Overleg eens met je huisarts over de diverse mogelijkheden van anticonceptie, zowel hormonaal als niet-hormonaal. Als je echt wilt weten wat werkt voor jou en wat niet, zul je jezelf wat tijd moeten gunnen om wat dingen uit te proberen. Bespreek ook eens met je huisarts de stress die je ervaart en je stemmingswisselingen. Het kan natuurlijk ook dat je stemmingsproblemen niet veel met de hormonen te maken hebben, maar dat het komt door stress of andere omstandigheden. Soms is het goed om ook andere oorzaken te onderzoeken. Hoe breder je kijkt, hoe groter de kans dat je snel een passende oplossing vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je het idee hebt dat de puistjes door de stress komen, kun je het best iets doen om die stress te voorkomen. Er zijn ook pillen tegen acne (zie bron 2).
Als je stemmingswisselingen hebt, kan dit komen door een andere medische oorzaak of omdat je pil geen goed op jou afgestemde pil slikt (zie bron 1).
Er zitten voor- en nadelen aan de pil, maar ook aan een spiraaltje (bijvoorbeeld allergische reacties) (zie bron 4). Er zijn echter ook andere anticonceptie mogelijkheden (zie bron 3).
Lees alle info en bespreek dat met de huisarts om de beste oplossing voor jou te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het heel makkelijk zelf gaan testen. Stop eens voor een paar maanden (bijv. 3 of 4 maanden) met de pil en kijk eens of je resultaat ziet. Als je verandering merkt in je stemming en/of resultaat merkt t.a.v. de puistjes, dan komt het dus door de pil.
In die tijd kun je gebruik maken van een condoom.
Je kunt later alsnog kiezen voor een spiraaltje of een ander soort pil.
Als je eerst even zonder pil probeert, dan weet je voor jezelf precies wie 'jij' bent, en wat de pil daar evt. aan veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is inderdaad een prima aanvulling op mijn tekst!!
Je bent nog steeds in de puberteit tot je 23ste ik zou op geen een overgaan alleen als het echt nodig is Zou ik de spiraal nemen want de pil kan je vaak vergeten