Slaapwandelen, hoe kom ik er van af?

Al van kleins af aan wandel ik in m'n slaap. Nu is het zo dat ik dan 's ochtends gebroken wakker word. Ik dacht eerst altijd dat ik alleen naar de wc liep in mijn slaap, maar vorige week werd ik wakker terwijl ik bij de deuropening stond met alle lichten aan. Naar mijn idee stond ik daar al een hele tijd, omdat mijn voeten zeer deden en ik hele lamme benen had toen ik terug in bed ging liggen (alsof ik net intensief had gesport). Ook draai en praat ik veel in mijn slaap (op mijn telefoon staat sinds kort een recorder die 's nachts aan slaat en opneemt als er geluid is).
Omdat ik zo gebroken wakker word vroeg ik me af of er iets is waardoor je slaapwandelen kunt voorkomen, en dan bedoel ik ook echt voorkomen. Niet dat je tijdens de wandeling word gewekt door iets of iemand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/slaapwandelen-verminderen-stoppen.185992
Misschien heb je iets aan de antwoorden daar.
Vragen dubbel stellen op GV is overigens niet toegestaan.

Antwoorden (3)

Slaapwandelen kun je normaal gesproken niet voorkomen! Wel kun je de kans erop verminderen door bijvoorbeeld alles waar je, je in het dagelijkse leven "te" druk om maakt, bang voor bent of waar je vragen over hebt, met iemand anders te delen. Door meer inzicht krijg je meer duidelijkheid en zo minder stress over alles. Zo worden alle gegevens wel verwerkt, maar met minder emotionele intensiteit.
fremar
12 jaar geleden
Bij slaapstoornissen en vele andere neurologische aandoeningen speelt magnesium een rol.
Een goed magnesium supplement eventueel aangevuld met B6 en zink kan veel verschil maken.
Vooral de magnesium vorm is daarbij belangrijk, o.a. magnesiumcitraat is goed.
(magnesiumoxide werkt bijna niet)

Het is natuurlijk geen wondermiddel, er zijn namelijk meerdere oorzaken voor slaapwandelen, meestal zal het een combinatie van factoren zijn. (zie 2e bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moi!
Lijkt mij heel vervelend! ik heb wat tips voor je opgezocht en hoop voor je dat het geen afgezaagd iets is wat je al jaaaaren hebt aan gehoord!

- raak niet oververmoeid
-zorg voor voldoende rust en ontspanning
- zorg voor een regelmatig slaappatroon
-probeer ontspanningsoefeningen te doen

-óf eens praten met een psycholoog , vooral als je er angstig en gestrest van word! (vaak word er dan antidepressiva voor geschreven)

Dus het is toch een beetje saai , al gezegd lijstje geworden ? maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Bronnen: