hoe kun je te weten komen of je last hebt van hyperventilatie?

ik heb een keer gehyperventileerd en misschien kan het vaker voorkomen hoe kan ik te weten komen of ik er last van heb zonder naar de dokter ga of dat mn ouders het weten? en heb je dat bij je geboorte al of kan het ook later komen?

xxx reageer please :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je EEN keer gehyperventileerd hebt, is dat niks om je zorgen over te maken. Het is juist het 'zorgen maken daarover' wat er voor kan zorgen dat het weer gebeurt. Hyperventilatie is namelijk geen ziekte, het is een soort paniekaanval. En die krijg je juist door je zorgen te maken.

Het is dus ook niet zo dat je, omdat je een keer hyperventileert, 'last hebt van hyperventilatie'. Je bent bang om het weer te gaan doen, en daardoor heb je juist meer kans om het vaker te gaan doen.

Ik denk dat iedereen het wel eens meemaakt en dan is heel akelig. Zeker in de puberteit, als je vanzelf al wat 'tobberiger' bent, komt het bij veel mensen wel eens voor. Zorg dat je weet wat je moet doen als het je weer gebeurt (de plastic zak losjes over je neus helpt geweldig) en bedenk je dat het tussen je oren zit en niks is om bang voor te zijn. Stop met tobben over hyperventilatie.

Mocht je het nou toch vaker krijgen: dan helpt het heel goed om er over te praten. Met je dokter of met je ouders, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx <3

Andere antwoorden (4)

Juist jouw niet reële angst over het praten over hyperventilatie maakt dat je het als het ware wegduwt, waardoor je de kans vergroot er vaker last van te krijgen.
Het is niets om je voor te schamen, praat erover met je ouders en de huisarts. Er is genoeg aan te doen, en misschien komt het nooit meer terug, zit jij je hier helemaal druk te maken om niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al eens eerder hyperventilatie hebt gehad, dan weet je heeeeeel goed wat dat is.... want het is een zeer onprettige en angstige ervaring.
Het kan vaker gebeuren, want juist omdát het een nare en angstige ervaring is kan je er bang voor worden, waardoor je het in stand houdt.
Het is niet iets, dat je bij je geboorte al hebt.
Lees onderstaande link maar even of google anders eens bij hyperventilatie.
Het is zeer vak voorkomend en helemaal niet iets raars of bijzonders.... behalve als het jezelf dus overkomt. Ik bedoel: dat heel veel mensen er last van hebben.
Wat ik zorgelijk vind is, dat je er kennelijk niet met je ouders over durft te praten.... waarom niet? Waarschijnlijk kunnen ze veel angst voor je wegnemen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperventilatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyperventilatie is vaak een gevolg van langdurige stress.
Er zijn dus dingen in je leven, die erg veel energie kosten, waardoor je enigzins je overzicht aan het verliezen bent.
Voor een deel heeft het te maken met je karakter.
Tijdens pieken in een vervelende situatie, kan je lichaam gaan protesteren.
Wat kan je daarvan voelen: moe en lam gevoel, trillerig gevoel, onzeker worden, transpireren, concentratie verlies, benauwd worden, hijgerig,
duizelig, hartkloppingen, en als je het heel erg hebt, een paniekaanval die heel heftig kan zijn.
Zo heftig dat je denkt te stikken.
Zover is het denk ik bij jou nog lang niet, gelukkig ook maar, want het is geen pretje.
Probeer bij je zelf te ontdekken, wat, welke oorzaken er kunnen zijn.
Vaak heeft de school er mee te maken, een thuissituatie, relaties, verkeerd gekozen opleiding, ruzie met vrienden enz.
Het is goed dat je het hier vraagt, probeer het te begrijpen en mogelijk op te lossen.
Lukt het niet, aarzel dan niet om hulp hiervoor te vragen, mogelijk een vertrouwens persoon, een goede vriend en misschien dan toch je huisarts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat dit probleem enigzins te maken heeft met je karakter, is de aanleg hiervoor dus al aanwezig bij je geboorte, maar de omstandigheden en hoe je daar mee omgaat ,bepalen of je er ook echt last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyperventilatie kun je zelf testen (doe het niet als je alleen bent.
Als je na enige malen diep en snel achter elkaar ademhalen tintelingen om je lippen en in je vingertoppen voelt, kun je wat last hebben van hyperventilatie.
Het wordt niet zelden veroorzaakt door een (onbewuste) paniekaanval.

Het behandelen van hyperventilatie kan door in een papieren zak langzaam en rustig in en uit te ademen, het CO2 gehalte in je bloed herstelt dan snel.

Het kan zijn dat de paniekaanval aandacht behoeft.

Het is EN VOLSLAGEN ONJUISTE gedachte dat mensen met een paniekaanval AANSTELLERS ZOUDEN ZIJN!!

Vaak zijn het juist mensen die beheerst en zuiver in het leven willen staan, wat tegenwoordig niet eenvoudig is.

Probeer te ontdekken WAT je onrustig maakt en vermijd
situaties die dit opwekken.
Je kunt dan met goede hulp pogen de angst / stress daarover te overwinnen.

Neem het wel serieus maar weest niet bang voor hyperventilatie, het is vervelend maar verderop zich niet gevaarlijk of zo, al voelt het HEEL anders ALS je het hebt.

Sterkte en weest een beetje lief voor jezelf, niemand is perfect!