Hoe komt het dat mensen met blond haar vaak blauwe ogen hebben?

Meestal zie je bij blond haar blauwe ogen, en bij donker haar bruine ogen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

ze hebben minder pigment
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met blond haar en blauwe ogen zijn vaak blank. Dat ze blank zijn komt doordat ze een ander soort pigment in hun huid hebben (geel pigment). De eigenschappen blonde haren en blauwe (lichte) ogen ontstaan dan ook door het feit dat ze dat pigment hebben.

Bruine mensen hebben dan weer integendeel zwart/bruine haren en bruine (donkere) ogen. Dit komt doordat bruine mensen weer een ander soort pigment hebben (bruin).

Het heeft dus niks te maken met de hoeveelheid pigment, maar met de soort pigment.
Deze veranderingen zijn ontstaan door jarenlange evolutie. Mensen met bruin pigment kunnen beter tegen de zon, hun overlevingskansen in warme gebieden (Afrika, Zuid-Amerika etc) zijn dus groter dan blanke mensen. Blanke mensen zijn ook ontstaan in de koudere gebieden (waar dus minder zon is). Er word gezegd dat blanken beter tegen de kou kunnen, maar dit is nooit bewezen.....

Het feit dat je bruin (donkere ogen/haar) bent ontstaat door verschillende genen in je DNA. Zo ook bij blanke mensen en alles ertussen etc.

Er zijn ook andere kleuren dan blauw, groen en bruin/zwart, maar deze worden bepaald door de hoeveelheid Melanine. Dit is een van de verschillende soorten pigmenten.