Tot hoeveel druk moet een bloeddruk-meter 'knijpen'? Of is dat bij ieder mens verschillend?

Ik heb gehoord dat tot 170 normaal is, de mijne 'knijpt' dicht tot ongeveer 150. Heeft dit effect op de uitkomst van de meting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (1)

Dat is bij ieder mens verschillend ; hij moet namelijk opgepompt worden tot een eindje boven de (vermoedelijke ) bovendruk.
Sommige (slimme) bloeddrukmeters - uit de betere klasse, dus niet die dingen die om je pols meten, of de meters van een tientje van de Action - onthouden hoe hoog je bloeddruk gemiddeld is, of 'voelen' tijdens het pompen al of ze nog even doormoeten.

Mijn bloeddrukmeter begint inmiddels ook standaard bij ca. 150. (Bovenwaarden van rond de 120/130) Als ik echter me net heb ingespannen en de bovendruk is zeker hoger dan 160 /170, pompt hij door tot boven de 200 - een beduidend minder aangenaam gevoel.

Toen ik indertijd in het ziekenhuis 24 uur per dag aan de bloeddrukmeter lag met een écht interessante bloeddruk (220/120), pompte hij door tot boven de 250. En DAT is echt een bijzonder pijnlijk, onaangenaam gevoel (alsof je hele arm er af geknepen wordt, en dat jeukt nog zeker een kwartier na - en dat elk uur).

Het heeft dus geen invloed op de uitslag van de meting, alleen bij een normale tot iets verhoogde bloeddruk is hoger dan 170 - waar het nog net te doen is - gewoon niet nodig, dus doe je dat ook niet. Is dat wel nodig, dan zal een goede bloeddrukmeter automatisch hoger gaan. Net als de huisarts.

Een goedkoop ding dat niet hoger KAN dan 150, is voor iemand met een hogere bloeddruk dan dat gewoon niet geschikt. Maar eigenlijk heb je met een dergelijke bloeddruk sowieso een goedgekeurd apparaat van de huisarts nodig, en geen hobby-dingetje.

Het principe van automatische bloeddrukmeters is hetzelfde als met de hand : je pompt door tot je de hartslag niet meer hoort / registreert. Bij af laten nemen van de druk begin je te tellen als je de bloeddruk (hartslag) begint te voelen/horen, en stopt als het wegsterft. Het begin is je bovendruk, het einde is je onderdruk. De huisarts gebruikt zijn oren en een stethoscoop, een bloeddrukmeter registreert het 'kloppen' dat je zelf met wat oefening kunt voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tips, Marleen! +1