Hoeveel fobieen zouden er bestaan?

Je kunt voor van alles bang zijn, maar hoeveel fobieen zouden er (officieel) zijn (vastgelegd)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Men kan overal een irreëele angst voor ontwikkelen, en het aantal fobieën is dan ook onbeperkt. Men neme simpelweg het achtervoegsel "fobie" voor de creatie van nieuwe termen

Toegevoegd na 40 seconden:
neem een woord, plak er fobie achter en je hebt weer een nieuw fenomeen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat fobie een 'angst voor een bepaald iets' is, zijn er ontelbare soorten fobieën. De meeste mensen zullen bij de term fobie direct denken aan voorbeelden als spinnenfobie f claustrofobie. Er zijn echter nog veel meer, soms erg ongebruikelijke fobie soorten. In sommige namen uit deze lijst komt het woord 'fobie' niet voor. Dit is deels te verklaren omdat het Griekse woord 'fobos', waarvan fobie is afgeleid, letterlijk 'vrees' of 'angst' betekent. Zodoende valt bijvoorbeeld straatvrees ook onder de fobieën.

Voor een indicatie van de soorten fobieën die bestaan: zie link.
Maar deze lijs is makkelijk uit te breiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fobie is een duidenlijke en aanhoudende overdreven en of onredelijke angst.
Deze wordt uitgelokt door de aanwezigheid van of anticiperen op een specifiek voorwerp,gebeurtenis/situatie.

Onder te verdelen in de volgende categorieen:

Sociaal: iedere sociale fobie en angst
Situationeel: alle situationele fobieën en angsten
Natuur: alle fobieën en angsten voor dieren, planten en voor het weer
Lichamelijk: iedere fobie en angst die met het lichaam te maken hebben
Overig

Hiernaast zijn er nog vele andere fobieen, ik heb een link toegevoegd, waarop men een hele reeks aan fobieen kan terugvinden.
opmerkelijk wat er allemaal in vermeld staat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) is een classificatiesysteem voor psychiatrische aandoeningen, uitgegeven en opgesteld door de American Psychiatric Association. Hierin worden alle bekende symptomen (kenmerken) en syndromen (ziektebeelden) uit de psychiatrie beschreven en ingedeeld.
Ik neem aan dat je daarin een antwoord zal kunnen vinden. Al ga ik er van uit dat het een beperkte hoeveelheid is, waarbij een categorie 'overige fobische aandoeningen' of iets dergelijks zal zijn opgenomen.

Een fobie is overigens niet zomaar 'bang zijn', maar wordt gedefinieerd als een 'ziekelijke angst' met als kenmerk dat het normale dagelijkse leven erdoor ontwricht raakt.

En dat dat heel gek kan zijn bleek uit een casus die ik een keer heb gehoord over een man (die ook nog Kok was) die een echte fobie had voor witte bonen in tomatensaus.
Hij kon er niet eens langs lopen wanneer het in de schappen van de supermarkt stond. Maar ik weet niet of daarmee de 'witte-bonen-in-tomatensaus-fobie' ook in het DSM is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn echt ontelbaar fobiën, en er komen er dagelijks bij! Officieel vastgelegd is dus niet van toepassing op deze vraag denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle mogelijke situatie's en alle bestaande dieren op aarde, kunnen de oorzaak zijn van een fobie.
En bij de officieel vastgelegde fobiën, zullen er nog steeds nieuwe bijkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fobie is een angststoornis waarbij je een sterke en aanhoudende angst voor één specifiek iets hebt. Je hebt de neiging om die intense angstopwekkende situatie te ontvluchten.
Het kan ook zo zijn dat een paniekaanval ontstaat. Wanneer je regelmatig angst(en) ervaart kan er ook angst voor de angst ontstaan. Daarnaast kan je last hebben van duizeligheid, misselijkheid met zelfs overgeven, zweten of hartklachten.

•angst voor (een) ziekte(s)
•agora fobie, (pleinvrees of angst voor openbare plaatsen)
•angst in het donker
•angst van onbekende herkomst
•angst voor (huis)dieren
•angst voor (seksuele) kontakten
•angst voor medische instrumenten zoals naalden
•dwanggedachten
•eetangst
•faalangst
•hoogtevrees
•hypochondrie (angst aan ernstige ziektes te lijden)
•liftangst
•slikangst
•smetvrees
•spreekangst
•sociale fobie
•vliegangst
•watervrees
•angst voor ongedierte (spinnen, muizen, etc.)
•angst voor verkeer (b.v. om auto te rijden, als voetganger ergens te gaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het vooral het concept 'fobie' dat officieel vastgelegd is, en hetgeen waar je dan bang voor bent is de verschijningsvorm ervan, net zoals bv een depressie ook verschillende verschijningsvormen heeft.