na hoeveel maanden de pil slikken is de vrouw onvruchtbaar?

Toegevoegd na 7 uur:
ik had een fout gemaakt in de vraag,.. ik weet natuurlijk dat de vrouw niet onvruchtbaar word door een pil,..

Na hoeveel maanden de pil slikken is de vrouw beschermd tegen zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het gaat om tijdelijke onvruchtbaarheid, als je dat woord al wilt gebruiken. Laat ik dat eerst benadrukken.

Als je op de eerste dag van je reguliere menstruatie begint met slikken, beschermt de pil direct tegen zwangerschap. Op elk ander moment na zeven dagen.

Toegevoegd na 3 uur:
Wat een verwarring weer over de termijn waarop de werking ingaat. Dat is écht na zeven dagen, of direct als je begint op dag één.

Uit de patiëntenbrief van het Nederlands Huisartsengenootschap:

"Als je op de eerste dag van de menstruatie met je eerste pilstrip begint, ben je vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd. Wanneer je op een andere dag begint, ben je niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat je de pil slikt ook nog een condoom als je wilt vrijen. "
Bron: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htm

En nogmaals: het woord 'onvruchtbaar' vind ik wat ongelukkig gekozen in dit verband. Je kunt spreken van een tijdelijke of een omkeerbare onvruchtbaarheid, maar dat is een beetje een pragmatische woordkeus, die in mijn ogen niet helemaal gepast is: de pil gebruiken om te kunnen vrijen zonder zwanger te worden is echt iets anders dan het hebben van een ziekte of aandoening waardoor je geen kinderen kunt krijgen. De pil beschermt tegen zwangerschap, en als je normaal vruchtbaar en gezond bent, kun je na het stoppen met de pil weer gewoon zwanger worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vrouw wordt niet onvruchtbaar door het slikken van de pil. Ze wordt door de pil beschermd tegen een zwangerschap. Deze bescherming werkt over het algemeen na twee weken. Als ze later besluit geen pil te slikken kan ze gewoon weer zwanger worden.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vrouw die jaren lang de pil slikt kan volgens mij wel permanent onvruchtbaar worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg het alleen niet gevonden op internet, dan zou het wel aan mij hebben gelegen. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je stopt met de pil heeft het lichaam soms een aantal maanden nodig om weer in het natuurlijk ritme te komen, maar onvruchtbaar wordt je er niet van.
ronron1212
11 jaar geleden
SirDrunkOnTe dat is niet het geval ik weet ook niet waar je dat vandaan haalt. Veel vrouwen gebruiken de pil soms wel meer dan 15 jaar en worden daarna gewoon zwanger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ooit een pil geweest waardoor je onvruchtbaar werd... Maar die is nooit op de markt geweest.
Verminderd vruchtbaar zou wel kunnen. Bij die vrouwen is de hormoon huishouding dus danig in de war dat het lichaam, dit niet meer recht kan trekken. Waardoor er geen bevruchting kan plaatsvinden. Door 1 of meer redenen.
Het vreemde is dat wanneer een vrouw verminderd vruchtbaar blijkt te zijn, het altijd aan de vrouw ligt. En bijna nooit aan de omgevingsfactoren. Natuurlijk is dit natuurlijk moeilijk te onderzoeken. Aangezien er nooit vooraf aan het pil gebruik een begin onderzoek gedaan wordt.
Dus het is een beetje een grijs vlak ... Je kan het niet bewijzen dat je verminderd vruchtbaar van de pil kan worden, maar je kan het ook niet uitsluiten.
Je lichaam is gebouwd op een bepaalde manier... Iets veranderen voor een langere tijd kan gevolgen hebben.
ronron1212
11 jaar geleden
bron mobie1980