Wat kan je doen als iemand, het leven niet meer ziet zitten?

Diegene heeft al van alles geprobeerd:

Drugs/medicatie/therapie/etc.
(alle drie al langere periode)
Niets helpt!
Wat kan je verder doen naast:
praten/opvrolijken door humor/en te vertellen dat het echt wel eens beter zal worden/gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Als drugs (???) , medicatie en therapie niet helpen, kun je denk ik de illusie dat je met praten, humor of een goed gesprek wel effect gaat scoren.

Niet elke depressie is, helaas, te behandelen. Soms werkt de zachte aanpak, soms de harde, en soms ook gewoon helemaal niks. Alle middelen en therapieën ten spijt, blijven er mensen die het leven niet aan kunnen of niet aan willen. Soms met een heel goede reden, maar soms ook totaal onbegrijpelijk.

Het belangrijkste dat je kunt doen is de bal niet bij jezelf leggen : jij hebt het niet gedaan, je hebt het niet veroorzaakt, maar je kunt het ook niet oplossen en dat is NIET jouw falen. Het moeilijke is dat het soms heel moeilijk te bepalen is of iemand ECHT zwaar klinisch depressief en/of suïcidaal is (en dus feitelijk opgenomen zou moeten worden) of dat het toch een bepaalde vorm van aandachttrekkerij is, die ook jou als omstander helemaal leeg kan zuigen. (Want hoe vresleijk het ook klinkt, oo kdat gebeurt ; sommige mensen 'gedijen' bij de aandacht die ze krijgen door 'zielig te doen . Ik zeg overigens niet dat dat hier het geval is, dat kan ik onmogelijk beoordelen).
In dat laatste geval is zelfs steun en medelijden af te raden. Dat kun je het best opnemen met de behandelen arts / psychiater (want ik neem aan dat deze persoon niet op eigen houtje aan het klooien is, anders is dat de eerste stap.

Toegevoegd na 40 seconden:
(derde zin)
...effect gaat scoren, beter laten varen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie reactie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens Marleen.

Andere antwoorden (19)

Ermee op reis gaan en avonturen proberen te beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op REIS gaan met een depressie ??? ookeeeejjjj.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat het nadeel is van op reis gaan? Je neemt jezelf altijd mee. Het heeft dus niet veel zin als je weg wil van jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bokkie je hebt er niets van begrepen, dat is geen schande hoor, die zijn er heel veel.
Daarom geef ik je ook geen min duim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het toch geen slecht antwoord. Als je in staat bent iemand uit zijn omgeving te trekken door samen op vakantie te gaan, kunnen er heel andere deuren opengaan die in de thuisomgeving onmogelijk leken.
Verandering van omgeving en dagbesteding kan volgens mij goed werken. Dat het in het begin zwaar zal zijn is duidelijk. Verder moet de persoon ook willen en jij moet echt tijd vrijmaken om volledige aandacht aan hem/haar te schenken. Vooral aandacht en interesse in iemand lijkt me belangrijk. De levenslust moet terug komen en ook het gevoel dat er dingen zijn om voor te leven, al is het alleen maar de behoefte om de mooie platsen op deze aarde te bezoeken. +1
In het kort: Je kunt werkelijk helemaal niets doen...

Iemand die het leven niet meer ziet zitten kun je naar een psychiater, ofzo sturen. Maar uiteindelijk komt toch dat onvermijdelijke moment. Ook al is het weken, maanden, jaren later...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helmaal juist!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verschillende keren meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens met eddijst - ook contact blijven houden en je eigen optimisme bewaren. je weet maar nooit.
Dat is erg moeilijk zeg! Wat kun je nog doen als je alles hebt geprobeerd? Sommige mensen zijn gewoon niet te helpen.... helaas.
Een vriend zijn voor diegene, is echt het belangrijkste dat jij zelf kunt doen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kunnen mensen geen leuke dingen meer 'zien' in het leven. Als buitenstaander is het moeilijk om door te dringen.
Als medicatie en therapie niet geholpen hebben (drugs vind ik een vreemde manier om iets dergelijks te willen oplossen)
kan je alleen nog proberen om diegene de leuke kanten van het leven weer te laten ervaren.
Maar als iemand eenmaal in zo'n negatief gevoel zit zal dit niet meevallen.
Persoonlijk vind ik het dapper dat je wilt helpen maar pas wel op jezelf, want iemand kan je ook 'meesleuren' in die negatieve spiraal, hoop dat je daar allert op bent voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan geen leuke kanten in het leven meer ,voor deze persoon, verders toch een +1
Zeg tegen diegene dat die maar 1 keer is op deze nep wereld.
Zelfmoordplegen is dom. Dan verpest die ook zijn/haar echte wereld...
Bij ons zeggen ze GEWOON DOOR LEVEN.! Punt uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon door leven is hier niet meer genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je eddijst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens hoort zijn eigen keus te kunnen volgen, ook als dat zelfdoding is. Babyface, relativeer je eigen opmerking, want die is duidelijk afkomstig uit jouw achtergrond. Daar is niets mis mee, maar hij geldt alleen voor jou en de jouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn meer mogelijkheden
Daar kan je niets mee, jij kan deze opvrolijken maar deze ziet het niet en is al zover afgezakt dat alles gestolen kan worden. En al op het verkeerde randje zit van het leven.

Je kan zeggen het komt wel goed dat zie jij maar de persoon niet.

De huisarts zal het beste moeten zoeken voor deze persoon en anders aan de medicijnen zodat het allemaal een beetje af zal vlakken en het minder zwaar wordt (anti depressiva) bij veel mensen helpt dit wel, maar zal ook consequenties hebben. Maar soms moet er even grof geschut aan te pas komen. Deze moet het zelf willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je Lora!
Alle aandacht geven, alle aandacht...

Dat is LIEFDE, dat vraagt die ander van jou, kun je hem/haar dat geven? en als je kunt doe dat dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 meer kun je niet doen en hopelijk ook niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee xinix daar gaat het hier niet om, voel je dat dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast is liefde ook ...
de ander respecteren zoals hij is, ook in moeilijke tijden. We kunnen niet alles uit zijn handen nemen, we kunnen niet zijn leven leven, wel er voor hem zijn, met al onze liefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth, jij snapt het heel goed... WOW... Je boft met je geliefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten! Mare... ik denk dat we beiden boffen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik overleefde het ook... LOL... En je krijgt wat je verdient... altijd... kan heel even duren, maar het komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX: een beetje dooddoener weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee @Bitch... IS GEEN DOODDOENER integendeel, ik wil dat die leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liefde is altijd okay
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eleo... klopt... je kunt hem nog altijd met liefde begraven, dat klopt helemaal...
Als niets meer lukt,denk dan aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt bij de ggd of een andere instantie betogen dat de persoon in kwestie accuut suicidaal is en opgenomen moet worden, of met zijn of haar huisarts gaan praten.

Het is sowieso belangrijk dat je hem of haar serieus neemt en dat je er voor ze bent.

En mocht het allemaal niet helpen moet je zij of haar recht om er uit te stappen respecteren, denk ik.

En onthoud vooral: als iemand de uiterste stap maakt en 'de nooduitgang neemt', dan is dat niet jouw schuld!
14 jaar geleden
Ik ken dit helaas, we zitten nog middenin het proces van weer wat beter en weer slechter, enz. met een vriend van ons.

Het is de keuze van die persoon, als het genoeg is geweest zul je dat moeten accepteren en in zijn/haar keuze achter hem/haar staan. Laat voelen dat je er altijd voor die persoon zal zijn ongeacht wat hij/zij kiest.

Wat ik mij bedacht had, was dat het leven steeds maar proberen te rekken, ook een verlengen van de lijdensweg betekende. Het is aan die persoon, het is zijn keuze, zijn leven. Laat hem het recht, zelf te bepalen wat hij met zijn leven wil.

Probeer jouw pijn even niet mee te laten tellen, hun leven is al moeilijk genoeg. Thuis kun je proberen je verdriet erover te verwerken, een plek te geven en de zaak zoals die is te accepteren.

Succes en veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtige bijdrage, rapaan +1
Bijna altijd kan je echt helemaal niets doen!!!!!
Hoe meer je er boven op zit, hoe erger het wordt!!
Zeg al helemaal niet dat het wel beter zal gaan, leugens helpen niet!!
Geef hem of haar de ruimte, maar geef aan dat je er altijd voor hem/ haar bent!!
Voel je niet schuldig als het een keer echt mis gaat en respecteer deze beslissing!!!
We kunnen niet de hele wereld redden!
Sommige kunnen en willen niet gered worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mijn vriend of vriendin zo zou zitten dan zou ik het niet snel opgeven. Ik zou contact onderhouden met die persoon en bereikbaar zijn voor hem of haar. Ik zou vooral hem of haar proberen te stimuleren om toch nog iets te proberen. Weer andere medicijnen en weer een ander therapeut.

Het is wel eens voorgekomen dat iemand mij totaal over de toeren belde omdat ze het niet meer zag zitten. Je kunt eigenlijk alleen maar zorgen dat ze praten en dan luisteren. Probeer niet de rol van hulpverlener over te nemen, maar zorg dat er wel eentje bij betrokken is. En als die persoon familie heeft, dan zou ik die er ook bij betrekken. Zorg dat je op één lijn zit met zijn allen.

Als je depressief bent heb je vaak geen energie om het nog eens met een andere therapeut te proberen of om andere medicijnen te proberen. Maar als dat helemaal niet meer gebeurt, dan kan er ook niets verbeteren. Dus ik zou blijven zeuren, zodat die persoon niet opgeeft en toch weer eens iets probeert. Ben niet bang om daadwerkelijk te vertellen wat je ziet bij de ander, ook als het negatief is, maar wel met liefde natuurlijk.

En als die persoon vastbesloten is het leven te laten eindigen, dan kun je je daar alleen maar bij neer leggen. Je kunt dat niet tegenhouden, hoe graag je het ook wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi eefst, zo'n kanjer had ik toen (en nu nog) ook +1
Je kunt helaas zo weinig doen. En dat zo zeer. Je voelt je machteloos. Het enige wat je kunt is er te zijn voor hem/haar. vertel dat je veel van hem/haar houd en dat je niet wil dat de dood jullie gaat scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heel naar om te horen en te zien, je kunt er niets meer aan doen... alhoewel... als die persoon steeds ZEGT ik zie het niet meer zitten dan kan het ook een vorm van aandacht/noodkreet om hulp zijn, ik wil geholpen worden maar weet niet door wie en hoe? De ervaring die ik ermee heb is dat de persoon in zichzelf is en poging na poging onderneemt om zich het leven te ontnemen, na een mislukte poging de wereld beloofd het niet meer te doen en vervolgens het toch weer doen.. zodra ze dat kunnen hebben ze die knop allang omgezet en gaat het ze een keer of meteen lukken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder de medische wereld te kwetsen , ben ik van overtuigd dat vreugde, vriendschap , tederheid mensen terug kan helpen een gezonde sociale leefwereld op te bouwen. Het vergt wel geduld, wilskracht en doorzetting en ongebreidelde menslievendheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor hem of haar bidden, en heel veel tastbare liefde geven.
Omhelzen en knuffelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat hem voelen dat hij heel belangrijk en uniek is in dit leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan je zelf, gewoon verder leven. Aan alles komt een eind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knuffelen, tot de persoon zich beter voelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik meen dit serieus. Heeft iemand het ooit geprobeerd? ben zelf zooo depressief geweest en mijn (toen nieuwe) partner heeft mij er gedurende een jaar uitgeknuffeld. Letterlijk. Het duurde wel even.