Hoe kan het dat ik geen gaatjes in mijn gebit heb?

Ik ben 25 jaar en heb nog nooit een gaatje gehad.
Mijn ouders hebben allebei een slecht gebit, mijn zus heeft ook al rond de 10 gaatjes.
Tot mijn achtiende dronk ik gewoon frisdrank en at ik niet bepaald gezond. Ik poets mijn tanden meestal 2x per dag (vroeger ook weleens 1x per dag) maar heb nog nooit geflost. Daarbij heb ik slecht ontwikkeld glazuur volgens mijn tandarts. Naar de tandarts gaan doe ik trouwens ook niet veel, ben vorige week na 2 jaar weer eens gegeaan.

Tegenwoordig eet ik organisch en vegetarisch, maak nauwelijks gebruik van suiker. Maar dat is pas sinds een paar jaar.

Dus nu vraag ik me af; Hoe kan het dat je met slechte genen, slecht glazuur en gemiddelde verzorging geen gaatjes hebt? En hoeveel gaatjes heeft de gemiddelde 25 jarige?

(Niet dat ik gaatjes wil natuurlijk, maar vind het gewoon vreemd dat zoveel mensen gaatjes hebben en ik niet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Misschien heb je je sterke gebit te danken aan iemand anders in de familie, je opa of oma?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je ouders een slecht gebit hebben, wil niet zeggen dat jij het ook hebt. Jij hebt een sterk gebit zo te lezen en poetsen, ook al is het maar 1 of 2 x per dag, is heel effectief. Ik ben 19 en heb ook geen gaatjes :), heb geen idee wat het gemiddelde aantal gaatjes is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi, ik ben 56, en heb denk ik geen gaatjes, ik kan m,n tanden poetsen met warm water, en spoelen met koud water. je hebt gewoon een sterk gebit, ik ben tot m,n 20e naar de tandarts geweest, daarna nooit meer.
kiespijn nog nooit gehad, pas ontsteking van m,n tandvlees, gevolg een losse kies, er zelf uitgehaald, geen last meer.
wees maar blij met zo,n gebit.