Hoe moet je omgaan met verbaal dominante mensen?

Ik heb vaak te maken met verbaal dominante mensen die bijna voortdurend aan het woord zijn. Als er na een tijdje een pauze valt en je wat probeert te zeggen dan krijg je de huid vol "GVD ONDERBREEK MIJ NIET *IK*WAS AAN HET WOORD" en dan volgt weer een monoloog. En daar Hoe moet je daarmee omgaan, vooral als je die mensen wat wil of moet vertelllen (bijv op het werk)? Heel veel Nederlanders zijn zo, ik voel me meer op mijn gemak bij Vlamingen die zachtgesproken zijn, net zoals ikzelf. Ik kan gewoon niet goed overweg met de Matthijs van Nieuwkerk types die mensen constant in de rede vallen en niet laten uitpraten. En als die mensen door hun verbale overbluffing belangrijke informatie missen dan heb jij het gedaan. "GVD WAAROM HEB JE ME DAT NIET GEZEGD, *LUL*!". Ik ken veel van dat soort mensen zowel prive als op het werk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze mensen zijn niet verbaal dominant maar gewoon erg onbeschoft.

Het beste antwoord

Mensen die jou zo te woord staan, zijn asociaal en hebben geen manieren. Gelukkig is niet iedereen zo en bij zulke lui zou ik het ook niet pikken als ze zo tegen mij praten. Het is ook niet mogelijk om een normaal gesprek met zulke dominante grove mensen te houden. Ook op de werkvloer hoort dit niet getolereerd te worden, anders wordt het tijd om een gesprek aan te gaan met de hele groep en leidinggevende. Respect naar elkaar toe en elkaar ruimte geven om iets te vertellen dat is communiceren. Als het in de privé sfeer is, deze mensen negeren en ga met mensen om die meer op jouw lijn liggen. Er zijn genoeg aardige luisterende hollanders die jou wel willen horen en echt in jou geinteresseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als iemand in een discussie schreeuwt en vloekt, dan zou ik weglopen. Laat de persoon even afkoelen en probeer daarna het gesprek te vervolgen met: Zullen we normaal tegen elkaar praten zonder te schreeuwen of te vloeken? Als het niet werkt, schrijf diegene dan een email. Blijft de situatie nog steeds zo, bijvoorbeeld op het werk... Stap dan naar een personeelschef of een manager oid. Iemand die hoger staat dan desbetreffende persoon en leg de situatie uit en wat het met je doet.

Voor je eigen persoonlijke ontwikkeling zijn er ook cursussen over hoe met dit soort mensen om te gaan: Dus aangeven van jouw grenzen: bijv: Hand omhoog: STOP! Ik wil niet dat je met die toon tegen mij praat!
Succes;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbaal dominante mensen zijn vaak direct. Dus maak ik er een gewoonte van ze ook direct te benaderen. Namelijk ronduit zeggen dat hun verhaal me eigenlijk niet zoveel interesseert. In discussie gaan met dit soort mensen heeft geen zin, omdat ze niet luisteren. Tot je vrienden wil je ze niet rekenen, dus hoef je ook niet op vriendschappelijke voet te reageren.

De vergelijking met Matthijs van Nieuwkerk vind ik overigens niet helemaal terecht. Hij is verbaal zeer sterk, maar heeft wel degelijk interesse in het antwoord van zijn gasten. Ingrijpen gebeurt meestal als een gast een vraag ontwijkt, of een kant op gaat waar het gesprek niet op zou moeten gaan. Voor een journalist is dat een kerntaak.

Als je wat moet vertellen, neem je daar de tijd voor, en laat je je niet onderbreken. Je vraagt 'mag ik even uitpraten?' en maak non-verbaal duidelijk dat je op geen enkele manier zal ingaan op hun relaas, tot je het jouwe hebt gedaan. Je moet je dus niet laten verleiden om mee te gaan in hun richting, maar je eigen koers blijven varen.

Ik ben Nederlander, maar voel me ook beter bij Vlamingen. Verbale dominantie is gewoon een vorm van onbeschoftheid, en heeft niets te maken met verbaal sterk zijn. Dat laatste betekent alleen maar dat je heel goed onder woorden kunt brengen wat je bedoelt. Toch worden beide in de praktijk vaak verward.