geldt het verplichte en vrijwillige eigen risico van mijn zorgverzekering ook voor mijn gratis meeverzekerde kinderen?

Boven op het verplichte eigen risico van 220 heb ik nog een vrijwillige eigen risico van 2200 (om de boel nog een béétje betaalbaar te houden voor een alleenverdiener).
Nu moet mijn minderjaris zoon wat onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis. Betaal ik hiervoor ook een deel eigen risico?

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry.... 200 vrijwillig eigen risico :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, voor kinderen betaal je geen eigen risico.

Toegevoegd na 42 seconden:
Wat houdt een verplicht eigen risico in?

Via de basisverzekering heeft elke volwassene een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering van €220. Dat betekent dat je de eerste €220 die je aan zorgkosten maakt, zelf moet betalen. Pas daarna betaalt je zorgverzekeraar de kosten. Het eigen risico geldt per persoon en is niet overdraagbaar.

Heb je ook een vrijwillig eigen risico afgesloten, dan tellen de medische kosten die je maakt eerst mee voor het verplicht eigen risico en pas daarna voor het vrijwillig eigen risico.

Kinderen onder de 18 jaar betalen geen premie en hebben daarom géén verplicht en geen vrijwillig eigen risico.