wat kun je het beste eten bij chronische darmontstekingen (colitis ulcerosa)? nu steeds bloed in de ontlasting.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Aangezien hier geen specifiek antwoord op te geven is heb ik dit voor je opgezocht in de hoop dat je er iets mee kunt!
Een speciaal dieet kan nodig zijn voor mensen met een chronische darmontsteking, maar er kunnen een aantal specifieke voedingsmiddelen zijn die van invloed zijn op de symptomen van colitis ulcerosa en een rol spelen bij de vorming van ontstekingen. Als de patiënt denkt dat bepaalde voedingsmiddelen bij hem of haar darmklachten veroorzaken, dan kan hij of zij deze voedingsmiddelen het beste vermijden om klachten te verminderen en de ziekte beter onder controle te krijgen. Sommige patiënten met colitis ulcerosa vinden bijvoorbeeld dat koffie of cafeïne diarree en krampen verergert. Andere mensen klagen dat rauwe groenten of vezelrijk voedsel klachten veroorzaakt. Ondanks het feit dat er (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor is, hebben veel mensen met colitis ulcerosa vastgesteld dat het vermijden van sommige voedingsmiddelen hun heeft geholpen. De patiënt doet er verstandig aan om bij gewichtsverlies als gevolg van een langdurige opvlamming van de ziekte of als de diagnose net gesteld is, met de arts te bespreken of hij/zij extra vitamines, calcium en/of ijzer nodig heeft. Bij langdurige klachten als diarree, bloedverlies en een verminderde eetlust, kunnen voedingssupplementen nodig zijn.

Ook factoren als stress, spanningen en een onregelmatige leefstijl kunnen vermoedelijk een ziekteaanval of opvlamming uitlokken. Zorg daarom voor een goede weerstand door te letten op voeding en leefstijl:
matig alcoholgebruik;
veel ontspannen, stress vermijden;
bouw regelmaat in;
neem voldoende nachtrust;
beweeg regelmatig;
eet en drink gezond en gevarieerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel vlindertje. plus!

Andere antwoorden (1)

Er is geen bewijs dat voeding van invloed is op het ontstaan van colitis ulcerosa. Colitis ulcerosa-patiënten hoeven hun voedingswijze niet vaak ingrijpend te veranderen. Volgens de huidige wetenschappelijke inzichten is het volgen van een dieet niet nodig, maar volstaat een gezonde, volwaardige voeding.
Denk hierbij aan gevarieerd eten met volop groente en fruit (tweehonderd gram groente en twee stuks fruit per dag). Sommige patiënten verdragen alles, anderen kunnen bijvoorbeeld slecht tegen sterk gekruid voedsel of vet. De ervaring wat jij nou precies wel en niet moet eten om geen last te krijgen heb je blijkbaar nog niet, maar bij de meeste mensen met colitis wordt dat wel duidelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea een plus maar..... je bron klopt niet helemaal want er is toch wel een behoorlijk verschil tussen colitis ulcerosa en crohn,vandaar dat ik een andere site heb opgezocht.
Heb zelf nl ook colitis ulcerosa maar gelukkig geen crohn.
Amadea
11 jaar geleden
De bron klopt wel helemaal, want daar is een duidelijk onderscheid tussen de twee aandoeningen. In tegenstellingen tot veel andere websites waar ze het over een kam scheren met een algemeen verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dat wist ik niet maar de site die ik heb bezocht staat ook duidelijk dat je de 2 ziektes
niet met elkaar kunt vergelijken. Laten we het dan maar op houden dat we allebei een goede bron hebben,oké?! ;-) Het belangrijkste is ook dat we Eleo hebben kunnen helpen. Vind eigenlijk dat ik van jou ook wel een +je verdien :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje Amadea!