baby en ik heb een koortslip?!

we hebben een zoontje van 3 wekenen nu heb ik een koortslip?! wat moet ik hiermee, en is dit besmettelijk?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Geen paniek, zolang de koortslip dicht zit is er minder besmetting gevaar. Dus niet krabben.! (maar dat weet je vast wel)
In ieder geval:
Baby niet knuffelen.
Extra handenwassen.
Bij borstvoeding ook extra tepels wassen.
Geniet van je hummel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja een koorts lip is erg besmettelijk en je komt er niet meer van af
Dus kijk uit met een knuffel kisje geven
voor je het weet heb je hem ook besmet

Toegevoegd na 2 minuten:
als je eenmaal een koortslip heb heb je hem voor je leven en komt regelmatig terug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koortslip is bijzonder besmettelijk, en vooral voor babies. Het grote nadeel is, dat je van het virus als je het eenmaal hebt opgelopen, nooit meer afkomt, en dus je hele leven van tijd tot tijd een koortslip zult hebben. Er zijn zelfs al mensen die denken dat het een normaal kwaaltje is dat komt en gaat, als een verkoudheid, maar het is echt een virus (uit de herpes-familie) dat niet iedereen heeft. Als je kunt voorkomen dat je kind het krijgt, doet dat dan.

En dat doe je het best door in de periode dat jij een koortslip hebt (want dan ben je besmettelijk en alleen dan) niet te kussen of te knuffelen, zelf steeds goed je handen te wassen voor je de baby gaat voeren of voeden, kortom, ieder mond- op huidcontact zo veel mogelijk te vermijden. Gelukkig is het steeds maar een paar dagen.

Als je baby toch een koortslip krijgt, zal hij er niet doodziek van worden, maar wel net als jij zijn hele leven van tijd tot tijd een koortslip hebben. Niet het einde van de wereld, maar als het niet hoeft, liever niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste is niet helemaal waar Marleen, zie mijn antwoord.
Ja dit is besmettelijk en kan ook levensgevaarlijk voor je baby zijn. Toen ik na de geboorte van mijn zoon een koortslip had (allebei nog in het ziekenhuis) mocht ik - en zelfs mijn man die nog nooit een koortslip had gehad- er niet bij zonder mondkapje.

"Voor baby’s is een herpes infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. Het afweersysteem van baby's is nog niet optimaal ontwikkeld en zij lopen kans op het krijgen van een hersenvliesontsteking of een ontsteking van het hersenweefsel. Dit is een zeer ernstige aandoening die dodelijk kan aflopen of op latere leeftijd nare gevolgen kan hebben: van epilepsie tot ernstige achterstand in de ontwikkeling. " Zie verder de bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koortslip is een virusinfectie, die wordt veroorzaakt door het Herpes simplex virus. Als kind is vrijwel iedereen met dit virus in aanraking gekomen er door besmet. Zo’n eerste besmetting verloopt vaak zonder klachten en gaat ongemerkt voorbij. Het virus blijft echter in het lichaam aanwezig, trekt zich terug in bepaalde zenuwcellen en gaat daarna in rustfase. Bij mensen die last hebben van een koortslip wordt het virus onder bepaalde omstandigheden (koorts, spanningen, menstruatie of blootstelling aan zonlicht) weer actief. Resultaat: een aanval van een koortslip.

Een koortslip is een pijnlijke en vervelende aandoening. Op de huid rond de mond ontstaan één of meer rode plekken, pijnlijke verdikkingen en blaasjes. Deze “koortsblaasjes” zijn gevuld met vocht waarin zich het virus bevindt. De blaasjes barsten open of verdrogen en vormen korstjes. Onbehandeld duurt het ongeveer twee weken, voordat een koortslip is genezen. In de fase van blaasvorming en het openbarsten van de blaasjes met het virusvocht is de koortslip besmettelijk.

Jonge ouders dienen extra attent te zijn op een koortslip. Bij pasgeboren baby’s kan een koortslip de oorzaak zijn van het ontstaan van ernstige herpesinfecties. In uitzonderlijke gevallen kan het zelfs leiden tot herpes neonatorum, een zeer ernstige herpesinfectie waaraan de baby zelfs kan overlijden. Besmetting van de baby kan al geschieden doordat iemand met een “actieve” koortslip (koortslip met blaasjes) de baby liefdevol knuffelt.

Tijdens de zwangerschap is een koortslip niet gevaarlijk voor het ongeboren kind. U kunt de koortslip behandelen met Zovirax of Vectavir.

De kans op besmetting door een koortslip is tot een minimum te beperken door een aantal voorzorgsmaatregelen in acht te nemen;

Het dragen van een mondkap en disposable handschoenen door personen met een “actieve” koortslip is ten zeerste aan te bevelen tijdens het contact met pasgeboren baby’s.

Het goed wassen van de handen vóór de verzorging van de baby is belangrijk.

Tevens is het belangrijk om de baby niet te kussen of te knuffelen.

De periode waarin kans op besmetting bestaat wordt aanzienlijk verkort als men een koortslip zo spoedig mogelijk laat behandelen met een effectief geneesmiddel (Zovirax of Vectavir) dat verkrijgbaar is bij de apotheek of drogist.

Uiteraard dienen ook anderen die in aanraking komen met de pasgeborenen dezelfde voorzorgsmaatregelen te nemen indien zij op dat moment een koortslip hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je vertellen dat een koortslip heel erg gevaarlijk kan zijn bij een pasgeboren baby.

Dus uit de buurt blijven van baby.!