Kan de voldoening of de geneugte van een slechte gewoonte opwegen tegen de schade hiervan?

Voorbeeld: Pietje drinkt 3 keer in de week een paar biertjes, Jantje rookt elk weekend een paar jointjes. Beide zijn zich bewust van de (lichamelijke en geestelijke) schade hiervan maar vinden dat dit niet opweegt tegen het (lichamelijke en geestelijke) plezier en welbevinden wat zij vinden dat het hun oplevert.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Zolang alles maar binnen de perken blijft, zullen deze slechte gewoonten niet zo veel kwaad kunnen.
Het zijn natuurlijk nog steeds slechte gewoonten, die niet gezond zijn.
Maar als ze helpen zo af en toe even lekker te ontspannen, dan weegt dat zwaarder dan de e.v.t. lichamelijke schade.
Als je dat zo niet kan stellen, dan kan je ook niet met vakantie gaan.
Veel zaken in de vakantie zijn ongezond tot zeer ongezond.
Voor een lange tijd, stil in een vliegtuig zitten ( bloedsomloop, vocht in je benen)
Langdurig in de zon liggen in een te warm land( zonnesteek, verbranding, uitdroging, zout te kort, grotere kans op huidkanker enz.)
Veel te veel en ongezond eten en drinken. enz.
Maar een vakantie is meestal ook goed voor lijf en leden ( + geest)

Als het maar bij een paar keer in de week bij een paar biertjes blijft en dat niet ongemerkt groeit van een paar tot 10 pilsjes en een keer per week van een paar jointjes naar iedere dag een paar.
En eigenlijk is dat het grote gevaar van dit soort genotsmiddelen.
Het is maar een heel klein stapje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp niet hoe iemand dit antwoord kan geven. Ontspanning is prima, natuurlijk is er niets tegen om plezier te hebben, maar dat hoeft niet direct lichamelijke schade tot gevolg te hebben. Lichamelijke schade ontstaat bij overmatige 'ontspanning'. Lichamelijke en geestelijke schade die je je levenslang meedraagt. Is dat het waard? Bedenk wel dat je niet alleen jezelf daarmee hebt, maar dat ook de samenleving mogelijk voor jouw schade opdraait. Al die andere voorbeelden zijn gewoon flauwekul, om iets goed te praten waarvan je weet dat het niet goed is. Op de foto zie je eruit als een wat ouder iemand. Daar mag je een 'verstandiger' antwoord van verwachten. Ik zou zeggen: U moest zichzelf schamen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor JanF, ik schaam me niet, ik heb naar eer en geweten antwoord gegeven zonder het drinken van alcohol of het gebruik van een jointjes te promoten. Ik geef ook duidelijk aan, dat het slechte gewoonten zijn en ongezond. De vraag gaat hier over het afwegen van de nadelen en de voordelen.
Er wordt hier gesproken over drie keer per week een paar pilsjes, maar jij hebt het over ......Lichamelijke schade ontstaat bij overmatige ‘ontspanning’. Lichamelijke en geestelijke schade die je je levenslang meedraagt............ Jammer dat je mijn antwoord zo slecht inschat.
Mogelijk heb je mijn waarschuwing dan ook niet gelezen , of niet begrepen, waar ik zeg.......Als het maar bij een paar keer in de week bij een paar biertjes blijft en dat niet ongemerkt groeit van een paar tot 10 pilsjes en een keer per week van een paar jointjes naar iedere dag een paar.
En eigenlijk is dat het grote gevaar van dit soort genotsmiddelen.
Het is maar een heel klein stapje..................... Dat is toch duidelijke taal!
En ja ik ben een al wat oudere persoon, ben bijna 70. Zoals jij het nu stelt, is er geen hedendaagse ontspanning voor de jeugd meer mogelijk zonder levenlange schade op te lopen voor lichaam en geest. Ik hoop en verwacht dat je hier nog op zult reageren, zodat ik jou inzichten ook kan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vragensteller heeft het over drie keer per week een paar pilsjes en over lichamelijke en geestelijke schade. Drie keer per week een paar pilsjes zou wel eens rijkelijk veel kunnen zijn. Daarbij komt ook nog dat er van alle kanten wordt gewaarschuwd tegen teveel drinken en de hersenschade die dit oplevert. Veel jongeren hebben door dit soort gemakzucht, waar jij mee praat over drank, inmiddels blijvende hersenschade opgelopen. Dan ga je drinken toch niet aanmoedigen? En dan wil ik het niet eens over het roken van een joint hebben. Overigens vraag ik me nog altijd af, waarom hedendaagse ontspanning altijd gepaard moet gaan met (overmatig) drankgebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dan zeg: ...Als het maar bij een paar keer in de week bij een paar biertjes blijft en dat niet ongemerkt groeit van een paar tot 10 pilsjes en een keer per week van een paar jointjes naar iedere dag een paar.
En eigenlijk is dat het grote gevaar van dit soort genotsmiddelen.
Het is maar een heel klein stapje
Zeggen we toch het zelfde. Waar moedig ik het drinken van alcohol aan? Er zijn veel genotsmiddelen die slecht voor ons zijn en waar jij mogelijk net zo hard aan meedoet.
Zelfs onze gehele westerse levensstijl is voor de meeste onder ons ongezond.
Tot het drinken van melk aan toe!!
Ben je daar ook van bewust?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ed, het voorbeeld van een vakantie vind ik een hele goeie

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je zelf ook wel het antwoord weet op je vraag. De schade die je opdoet van die 'geneugten' draag je wel de rest van je leven met je mee. En de consequenties daarvan. Maak plezier zolang je jong bent, maar zorg ervoor dat je de rest van je leven ook plezier kunt blijven maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over welke levenslange schade praat je nu hier?