Is depersonalisatie een gevolg van chronische hyperventilatie?

Hallo,
Sinds het overliden van men oma (aug'11) is men depersonalisatie versterkt en zit ook veel aan de dood te denken. Heb ook last van chronische hyperventilatie. Die depersonalisatie is zo extreem geworden dat ik bang ben door te slaan. Ik stel de mensheid steeds in vraag. Voel me gvangen in men eigen lichaam. Voel me een raar wezen. Ik overanalyseer mezelf. Stel mezelf continue in vraag hoe zit ik in elkaar,.. Ik snap men eigen logica niet meer en ook nauurlijk de logica van het leven niet meer. Dit gevoel is zo raar en brengt me in een vicieuze cirkel.Ik durf niet meer te leven. Herkent iemand dit gevoel? En kan hyperventilatie dat gevoel versterken?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Hyperventilatie kan je duizelig maken, en 'raar' in je hoofd. Dus ja: als je dan last hebt van depersonalisatie, zal zo'n meer fysieke 'raarheid' dat gevoel al snel kunnen versterken. Daarbij staat hyperventilatie vaak niet op zichzelf, en kan het samengaan met paniekaanvallen. Bij een paniekaanval is depersonalisatie heel veel voorkomend, net zoals de angst om gek te worden, angst om iets raars te gaan doen, of angst om dood te gaan. De symptomen van hyperventilatie en paniekklachten lopen vaak wat in elkaar over, ook dus omdat hyperventilatie in zichzelf (dus ook als je een verder 'gezond' persoon zou vragen om heel snel en oppervlakkig te gaan ademen heeft dat al effect) voor een raar gevoel in het hoofd zorgt.

Heb je wel hulp? Kom je bij een psycholoog, of een psychiater? Zo nee, ga dan naar je huisarts en vraag hulp. Zo te horen kun je wat extra zorg wel gebruiken momenteel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je al eens bij een ademhalingstherapeut geweest, of een oefentherapeut Mensendieck of Cesar, of een haptonoom? Dat kan geen vervanging zijn voor psychotherapie, maar het kan zeker wel helpen bij chronische hyperventilatie. Bij chronische hyperventilatie hebben we het ook voor een groot deel over een verkeerd aangeleerde gewoonte, en dat zul je af moeten leren. Ik denk dat dat niet zal gaan met alleen gesprekstherapie, maar dat het heel goed kan zijn om aanvullend daarop ook meer praktisch aan de slag te gaan en te kijken of je met de juiste hulp die ademhaling onder controle kunt krijgen. Misschien is het goed om dat eens te overleggen met je psycholoog? Je huisarts kan je vervolgens doorverwijzen.
Hyperventilatie is in dit geval een verschijnsel dat optreedt vanuit autonoom gegenereerde angst (paniek). Het is naar mijn idee al in een zo vergevorderd stadium dat professionele hulp noodzakelijk is. Medicatie in combinatie met psychotherapie lijkt gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Kalli, graag gedaan. Neem alsjeblieft in overweging dat medicatie wellicht noodzakelijk is om de begeleiding te ondersteunen. Hiervoor is het nodig dat je psycholoog je doorverwijst naar een psychiater.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze vraag is al van een tijdje geleden, maar voor de mensen die er nu inzitten. Ik heb hetzelfde meegemaakt paar jaar geleden, ik voelde het precies zo. Ik wil niet zeggen dat je geen medicijnen hoeft te slikken maar ik heb het zonder gedaan en na ca 1,5 jaar voelde ik mij weer goed en was het gevoel verdwenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jij wat tips voor mij annie. ik zit namelijk met net dezelfde gedachten en ook die chronische hyperventilatie. wist niet dat er iemand anders was die hier ook op die manier mee zat
Het is misschien een rare vraag, maar dat komt omdat mijn eigen ervaring hierin een rol speelt. Maar slik je de pil? En vanaf welke leeftijd? Ik begon op mijn 16de de pil te slikken en had vanaf mijn 17de last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Waardoor ik ook hele rare gedachten kreeg. Ik ben 1,5 jaar geleden gestopt met de pil en sindsdien kan ik weer normaal denken, zijn de paniekaanvallen gestopt en heb ik weer normaal leren ademhalen zodat ik ook niet meer hyperventileer. Ik heb er 36 jaar over gedaan om hierachter te komen!! Mijn hyperventilatie was ook chronisch, maar is nu totaal verdwenen. Ik kan nu eindelijk na zoveel jaar genieten van het leven!! Dus mijn eigen ervaring is, dat het hormonaal kan zijn.... Ik hoop echt dat ik je hiermee heb geholpen en dat je misschien een kans krijgt om het uit te proberen. Ik zou zo graag willen dat iemand voelt wat ik nu voel na chronische hyperventilatie! Heel veel sterkte hiermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, aan de ene kant natuurlijk jammer, maar door alle ervaringen in je leven kan je met je gedachten je lichaam letterlijk ziek maken. Probeer met yoga, ademhalingstherapie en misschien medicijnen je leven een positievere wending te geven. Ik hoop dat het je lukt! Want het leven is echt heel mooi, alleen soms zie je door het donker de lichtpuntjes niet. Sterkte lieverd!