Heeft een blind geboren persoon tijdens de periode van blindheid een voostelling die overeenkomt van wat hij ziet na een geslaagde oogoperatie?

Of was deze juist totaal anders in de periode van blindheid?
Lelijker, mooier of juist zo anders dan verwacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Eerst zou je de vraag moeten beantwoorden in hoeverre blinden waarde hechten aan het maken van voorstellingen zoals zienden dat doen.
Bijvoorbeeld: hoe droomt een blinde?

"Riet Brusselaars (37), blind sinds haar verblijf als prematuur geboren baby in de couveuse, vindt het eigenlijk maar raar een blinde zijn droom te laten tekenen. “Hoe iets eruit ziet, is voor mij niet relevant”, zegt ze. Ze ervaart soms wel iets van beelden in een droom, maar weet niet zeker of dat iets met zien te maken heeft. Als ze zelf een manier mocht kiezen om haar dromen vorm te geven, zou ze het opschrijven of er een hoorspel van maken, of geuren omschrijven. Ze herinnert zich een droom waarin ze in het zwembad was en in het water ontdekte dat ze haar kleren nog aanhad. Ze deed ze uit, maar er zat telkens weer een laagje onder. Ze herinnert zich de klank van geluiden in het zwembad, de geur van chloor, het gevoel van natte kleren om haar lijf, de onrust die ze voelde toen het niet lukte haar kleding uit te krijgen."

Het is dus duidelijk dat het beeld dat een blinde van zijn omgeving heeft, vooral is gebaseerd op prikkels die wel binnenkomen. En die zijn correct. Geuren, geluiden, hoe iets voelt. Dat alles blijkt te kloppen als een blinde ineens weer zou kunnen zien.

Blinden weten hoe een boom er ongeveer uitziet, en een mens, want die hebben ze gevoeld, en hen is verteld dat de zon rond is en een wolk nooit uit rechte lijnen bestaat. Een auto heeft een buitenkant, en een binnenkant, met stoelen, een stuur en ga zo maar door. Maar het is voor blinden helemaal geen noodzaak daar een beeld bij te vormen zoals zienden dat doen.

Het 'beeld' dat blinden hebben van die auto, is de harde buitenkant, de zachte stoelen, de lucht van leer, en van een volle asbak (gatver), het gevoel van de veiligheidsgordel om je lichaam, en ga zo maar door.

Dus als een blinde ineens zou kunnen zien, worden zijn beelden hooguit aangevuld met visuele informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan iemand hier een plusje op geven? Ik zit op de mobiele app waar dat niet kan :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, als compliment voor je inzicht, het is voor een blinde niet belangrijk hoe iets eruit ziet, er worden denk ik, ook geen succesvolle oogoperaties gedaan bij volwassen blinden, omdat die mensen er niet gelukkiger op worden, ik ben zelf een aantal jaren blind en heb het grootste gedeelte van mijn leven kunnen zien, maar ook ik zou niet meer terug willen naar een ziend leven. het is veel prettiger zo, niet altijd makkelijk, maar je niet meer druk maken over het uiterlijk van iets of iemand. Je kunt tegenwoordig een volwaardig leven hebben als blinde, je kunt geheel zelfstandig wonen, je huishouden doen, er zijn aanpassingen voor computers en telefoons ( ja, ook ik bezit sinds kort een smartphone), het zou alleen maar ellende met zich meebrengen weer te kunnen zien, al die lichten, de snelheden waarin verplaatst wordt, nee hoor, laat mij lekker met rust!