kan je je kunst gebit inhouden tijdens narcose met een of ander kleefpasta?

ik ben in 2011 onder narcose geweest waarbij ik mijn gebit uitmoest nu ruim 1.5 jaar later nog last van omdat mijn onderkaak dus te ver dicht is gegaan nu ga ik binnen nu en n jaar weer onder narcose maar ben niet van plan me gebit uit te doen is dit mogelijk als ik hem vast plak met kleefpasta?

Toegevoegd na 1 uur:
even nog ter informatie het is een sedatie ik geloof dat je dan niet kunstmatig beademd word omdat het meer een roesje is en daarom zelf blijft ademen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zul je aan je anesthesioloog moeten vragen, niet hier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o ja sorry pelle het is maar een vraag aangezien dit een vragen website is dacht ik zal het ook even hier vragen en wellicht zullen er mensen zijn met ervaringen >hoop ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit veiligheidsoverweging moet je altijd je gebit uit ,als je onder narcose gaat ,is mij verteld door de anesthesist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is een vraag maar die vraag moet je aan die persoon stellen. Later kom je al weer met een ander soort narcose, dat wisten wij eerst niet. Die persoon kent jou, die weet wat er gaat gebeuren en hoe vast jouw kunstgebit zit en kan beoordelen wat er toen is fout gegaan. Hoe kunnen wij hier nu AL die factoren meenemen in het advies?

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je je prothese in kunt houden, ivm met een slangetje die je voor de ademhaling in je mond krijg. (Ook uw bril moet u op de verpleegafdeling achterlaten ). Maar informeer dit even bij de narcotiseur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet of dat mogelijk is bij een heel kunstgebit. Normaal gesproken moet deze uit tijdens de operatie, omdat het gebit kan losschieten bij het inbrengen van de beademingsbuis.
Ik weet dat iemand bij een operatie haar plaatje inderdaad stevig heeft vastgemaakt met kleefpasta. Omdat het een kleine prothese betrof en het goed vast zat, mocht dit wel. Ik denk echter niet dat dit mag bij een heel kunstgebit.
Als u voor de pre-operatieve onderzoeken ook bij de anesthesist langs moet komen, dan kunt u het probleem voorleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit moet de anesthesioloog bepalen. Meestal is in overleg wel iets mogelijk, maar in principe wil men alle losse onderdelen uit de mond verwijderd hebben. Er wordt ook altijd gevraagd of je kronen of bruggen hebt. Er moet erg voorzichtig mee worden gewerkt omdat de beademingsbuis via de mond in de keelholte moet worden geschoven. Een brekend element ( een losgeraakte kies of zo) zou heel gevaarlijk zijn.
Het is dus belangrijk om in het preoperatieve gesprek met de anesthesioloog af te spreken hoe hij/ zij met een prothese zal omgaan. Bespreek dus ook de problemen die je een vorige keer hebt gekregen.

Toegevoegd na 1 uur:
Een specialist zal niet graag het risico nemen dat er iets mis gaat, ook niet bij een roesje. Er zullen zeer zeker protocollen zijn die moeten worden nageleefd.
Het enige zinnige antwoord blijft: bespreken met de behandelaar of anesthesioloog.
Trouwens, je kaak is te ver dicht gegaan. Hoe bedoel je dat eigenlijk? Bij een narcose gaat de mond zo wijd mogelijk open.
Misschien heeft je kaakgewricht een optater gehad. In dat geval zou je met de tandarts kunnen overleggen of het gebit iets kan worden gewijzigd zodat de stand van de kaken beter wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je mag het niet inhouden, er kunnen tijdens een operatie altijd dingen mis gaan, waardoor er snel moet worden ingegrepen, je kunt dus onverwachts alsnog onder narcose worden gebracht en/of andere onverwachte ingrepen, bespreek je probleem wel met je chirurg en narcotiseur, zij zorgen dan wel dat je na de operatie zo snel mogelijk je gebit weer in kan doen, of indien nodig, doet een verpleger dat voor je.