De temperatuur komt vannacht overal dik onder nul. -10 tot -15C graden. Is het verstandig om voor een paar uur naar buiten te gaan?

En zo ja, wat moet je absoluut meenemen? Handschoenen, dikke winterjas, hoofdbeschermer/muts, sjaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed kleden... In het koudste plaatsje van Rusland gaan de scholen pas dicht bij -52 ;-)
paulus811
14 jaar geleden
Rare vraag, ligt er vooral aan wat je buiten moet doen. Als je dat vermeld, krijg je betere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meerdere lagen dragen in elk geval, niet door ijs zakken, en een mobiel meenemen. Ook even laten weten waar je heen gaat en hoelaat je terug bent. Als het kan ook nog thermosflesje warme gezoete thee meenemen. Als het kan, trek je natuurlijk ook nog zo'n fel overjasje aan zodat je goed zichtbaar bent. :-)

Antwoorden (17)

-15 is fris, maar zeker niet extreem. Je kan gewoon naar buiten met je gewone winterkleren hoor.

Pas als er een wind bij opsteekt moet je even opletten dat je je vingers goed warm houdt. Hierbij vooral zorgen dat schoenen en handschoenen niet te klein zijn: Druk op je extremiteiten vermidneren bloedsomloop en daarmee vergroot je de kans op bevriezing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van die koude houdt, ga dan naar buiten.
Normaal gesproken zou ik zeggen: blijf binnen als je buiten niets te zoeken hebt. Zelf ga ik nog wel naar buiten, omdat mijn vriend (zie avatar) nog zijn behoefte moet doen. Maar dan zijn wij ook weer vlug genoeg terug................bij de verwarming.

Toegevoegd na 53 seconden:
En inderdaad, boed kleden als je toch naar buiten gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
boed moet natuurlijk goed zijn..............
jc54
14 jaar geleden
Nee is niet goed, je bent het niet gewend, dus voorzichtigheid geboden... Ga direct door naar een arts als je weer binnen bent... Je weet maar nooit...

Neem zo veel mogelijk mee om aan te doen... Je moet nog wel kunnen bewegen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleed je goed aan,en blijf in beweging.
Ik loop morgen ook gewoon de hele dag buiten ivm mijn werk,maar goed aangekleed en blijven bewegen kom je er wel door.
En zet een muts of pet op deze beschermd je voorhoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zelfs gezond voor je.

Als toevoeging bij bovenstaande antwoorden. Het beste is om te ademen via je neus. Kan je dat niet, doe dan een shawl voor je mond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee! Ga met dit soort extreme condities absoluut niet naar buiten! Sluit ramen en deuren zorgvuldig en zorg dat je niet onderkoeld raakt.... Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hallo5;

Goed warm aankleden. Misschien een laagje extra onderkleding en zaken als een muts, sjaal en handschoenen spreken voor zich. Denk ook aan je voeten; zorg dat die warm en droog blijven. Verder is een temperatuur van -10 tot -15 graden helemaal niet zo extreem zolang het droog blijft en er niet teveel wind staat. Heerlijk weer om lekker in beweging te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlyk kan je gewoon naar buiten, geen probleem. Je moet je in der daad wel goed kleden; uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan gewoon naar buiten als je je wel warm aan kleedt dan blijf je ook lekker warm en lijd je ook geen kou oook geen kand op kou vatten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan wel naar buiten maar neem genoeg mee hier een lijsje

-termoskan met warme chocolademelk
-een paar dekens voor noodgevallen
-dikke handschoenen
-muts/oorwarmers
-en kruik
-sjaal
-winterjas
-sneeuw en ijs dichte schoenen
-lange thermo onderbroek
-een krant onder de hemd tegen de kou

werkt dit allemaal niet, ga dan weer snel naar binnen en blijf daar tot de temeratuur weer wat stijgt
14 jaar geleden
Dit weer is, mits goed aangekleed HEEL GEZOND voor mensen, vroeger gingen mensen naar DAVOS om te herstellen van vooral longklachten.
Nu hoef je alleen de deur maar uit, DOEN DUS!!
Alles wat je aan micro-organismen ziek kan maken is buiten bevroren en dus onschadelijk.
De buitenlucht komt door ventilatie ook binnen en de binnenlucht krijgt buiten een koudebehandeling.
Zon erbij en je hebt het gezondste weer wat je bedenken kunt.
Als je je niet warm kleedt, verstook je heel wat vet wat je tijdens de feestdagen hebt opgelopen.
De kinderen van de heuvel af op hun sleetjes, gezonde blos op het gezicht, GEWELDIG.
Kunnen ook de ijzers uit het vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min 10 is lekker hoor, als je je lekker warm hebt aangekleed (vooral je voeten) en het niet waait, wat het beduidend kouder doet lijken.
Naar buiten gaan is - als je niet erg ziek bent - altijd een goed idee; het verhoogt je weerstand, je kunt beter tegen de voor die tijd van het jaar normale tempteraturen en zit niet de hele dag in de lucht van de centrale verwarming.

Wat je allemaal moet 'inpakken' hangt af van hoe grote koukleum je bent ; het gaat er vooral om dat je het niet KOUD KRIJGT, en als jij zonder muts geen stekende oren krijgt of zonder thermische onderbroek klapperbillen, zijn dergelijke kledingstukken zeker niet meteen noodzakelijk, al zal met een paar uur de kou wel lekker kunnen doortrekken.

Belangrijk is dat je lekker stevig doorloopt, zodat je lichaam je voldoende warm houdt. Het is geen weer om een paar uur aan de waterkant te gaan zitten eendjes voeren, maar een stevige wandeling houdt je ook lekker wamt en in beweging en dus soepel. En thuis lekker in een warm bad of onder een dekentje met een grote kop koffie, soep of chocolademelk (wat je lekker vindt) op tempteratuur komen. Zalig !

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit was veruit mijn lievelingsweer in de tijd dat ik nog post liep. Als het helemaal niet waaide en het zonnetje kwam er bij vaak zelfs zonder jas :schaam:
Wel met hele warme, dikke schoenen ; dat is het belangrijkste. Hou je voeten warm en je hoofd koel. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je sleutels maar niet vergeet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
En anders je mobieltje gebruiken.
Of het verstandig is ligt aan de noodzaak. De meeste mensen liggen in hun warme bedje onder een stapel dekbedden, maar jij wilt naar buiten voor een paar uur. Ben je inbreker ofzo? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk kun je naar buiten?waarom niet,gewoon lekker warm aankleden,heerlijk juist om buiten te zijn met die kou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, verstandig.
Gewoon dikke kleren aandoen, fototoestel met 3200ASA, en lekker kiekjes schieten in de nacht, in de lekkere frisse lucht. Neem een extra batterij mee - in de vrieskou gaat de batterij wat minder lang mee.
Mobieltje mee, voor 't geval er toch wat gebeurt - nu kan er helemaal niks meer mis gaan. Maar je bent echt niet van de ene op de andere seconde onderkoelt, tenzij je door 't ijs zakt natuurlijk...

-15 is niks - ga eens naar Siberië of Moskou: -35 is daar normaal. Daar ligt 't leven ook niet stil, bij die temperaturen. Soms ff met de brander op je dieseltank om te kunnen rijden... Eerst denk je: 'is dat niet gevaarlijk'. Als je er woont, weet je niet beter meer... En neem je een nieuwjaarsduik in een wak, waar ze dus net 't ijs uit gehakt hebben. Daar worden ze er ook niet ziek van. Hier ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een flesje rum zul je het vast niet te koud krijgen ;-)