Hoe weet je of, en wanneer je veilig kunt flossen na het vullen van een ruimte tussen twee kiezen?

Er zijn vanmiddag bij mij twee gaatjes gevuld die net tussen mijn kiezen zaten. Natuurlijk voelt dit nu aan alsof er iets als etensresten tussenzit, wat niet kan omdat ik nog niet weer gegeten heb, maar dat zal ik toch ooit een keer weer moeten doen ;-)

Maar nu ben ik vergeten aan de tandarts te vragen hoe hij deze kiezen heeft gevuld en of ik daar veilig een flosrager tussen kan steken, en hoelang ik daar dan evt. mee moet wachten om dat te doen. Ik wil het uiteraard niet weer stukmaken zodat het opnieuw moet gebeuren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

De tandarts zal de vullingen niet door hebben laten lopen. Tanden staan namelijk niet hard vast in je tandbeen, maar iets los. Ze kunnen dus bewegen. Als hij ze aan elkaar zou zetten, dan plaats je extra druk op de vullingen, met het risico dat je kiezen en of de vullingen breken. Om zeker te weten of en wanneer je kan flossen kan je hem even bellen. De assistente zal daar een antwoord op hebben.

Ik heb altijd begrepen dat zodra je de behandelkamer uit loopt de moderne UV geharde vulling hard is (Dit in tegenstelling tot oude vullingen waar je vaak nog een dagje moest wachten met echt belasten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een vulling breekt niet zo snel door het flossen.
ik zou gewoon even proberen en voelt het alsof je hard moet doordrukken om er tussen te komen dan kan je beter stoppen en voor de zekerheid de tandarts even bellen om te vragen
14 jaar geleden
Met een flosdraadje kun je rustig proberen of je tussen je tanden kunt komen, dit is en blijft namelijk van belang voor een goede reiniging tussen je tanden. Als het goed is heeft de tandarts voor dat je de behandelkamer uit ging geprobeert met een soort schuurdraadje of hij tussen de kiezen door kon komen. Vertrouw je het niet dan bel je natuurlijk gewoon even de tandarts voor advies.