Is haten een ziekte?

is het te genezen? want het is toch niet leuk om het te doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

geen ziekte wel iets om je het waarom ervan af te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Haten is gewoon een gevoel net als liefhebben, alleen is het een negatief gevoel. Soms voelt het best lekker om iemand te haten, als je ze maar echt haat en niet haat om te haten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want haat is een gevoel, en een gevoel is geen ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee haten is géén ziekte.
Het is gewoon een akelig trekje in het karakter wat je niet onder de duim hebt.
Het is al goed dat een persoon beseft dat hij/zij dit karakter trekje heeft en kan van daaruit zelf of met hulp van een ander eraan gaan werken.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je wel ziek voelen van haat, als je aansteker uitgebrand is, of als je plexiglas langs de snede scheurt..........................
Het geneest vanzelf, geen medicijnen nodig.
jc54
14 jaar geleden
Wat jij hebt is een piekervaring á la Abraham Maslov en een satori in de zenwereld… Het zijn satoris, korte gebeurtenissen van EENHEID en daarin weet je even alles… Je kunt de zogenaamde Akashakronieken lezen… Maar dit is een pijnlijke staat, want hij duurt maar zo even en daarna ben je alles kwijt… Alle weten is weer overtuiging… En je moet werken om er te komen en niets te doen om er vandaan te geraken....

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, klik hieronder voor plusduimpjes...

Bron: antwoord van Xixix: http://www.goeievraag.nl/vraag/geeft-overweldigende-alleswegdrukkende-geluksgevoel-open.36729?p=2
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap er geen snars van wat je zegt
AWM
14 jaar geleden
Sorry, ik heb een krat Grolsch op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smaken die kratten lekker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou t kwam wel indrukwekkend over
AWM
14 jaar geleden
Hik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi, het is wel moeilijk te snappen. maar dat is niet erg.
ik voel mij onmachtig en boos. niet nu hoor.
en dan schaam ik mij en haat dan de hele wereld.
maar eigenlijk mij zelf ook. ik voel me dan ziek er van.
bier heeft een slechte invloed op mij dus drink ik het bijna nooit meer.
AWM
14 jaar geleden
ik dnek dat je ven nar je uisharts moet haan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet de fluïdetoestanden en de leylijnen nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ergens geen verstand van hebt, lodewijk, kun je beter je mond houden ipv iemand belachelijk te maken om de lachers op je hand te krijgen, BHA, wat min..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben ik blij dat je dat zegt Loes, heb je het antwoord gezien waar ik op reageer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft dat met jouw reactie te maken, je weet heel goed wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik zou het niet weten, als het antwoord wat hierboven staat, dat, als we hem moeten geloven, onder invloed van Grolsch is gegeven, moeten geloven en als jij daar niets op aan te merken hebt, maar wel op mijn opmerking dan denk ik niet dat we nog veel te bespreken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fluïdetoestanden ?
Leylijnen, nee, je weet het inderdaad echt niet waar je over praat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij wel zeker. Laat me niet lachen.
AWM
14 jaar geleden
Ik wil NIET mneer over leilinen praten STOP!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, daar ligt een deel van mijn studie :)
Maar..zo als de waard is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Ik zie niet hoe dat ook maar enigszins relevant is, maar goed, het zal allemaal wel.
AWM
14 jaar geleden
De waard is gewoon heel wat waard. dat is altijd zo, het zijn de gasten en die lielijnen die me dwars zitten. kunen jullie nu ophouden? dit was mIJN amtwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou omdat je het zo lief vraagt Antwoordman.
Haten, bij mij althans, heeft te maken met wat degene die ik haat heeft gedaan. Vooral verraad van een vriend kan ervoor zorgen dat je diegene gaat haten. Volgens mij is dat geen ziekte, maar een normale reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haten is een vorm van afkeer, net zoals liefde een vorm van aantrekking is... Liefde en haar zijn elkaar tegenpolen...

Het is geen ziekte, het maakt je wel ziek...

Je hebt geen keuze, als je wel keuze had dan koos je er niet voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Moooooooooi! Ik heb geen kueze, maar wel pus 1
Iemand haten kost je energie. Als je ervan uitgaat, dat de hoeveelheid energie, die je in gevoelens voor anderen kunt stoppen zonder er iets voor terug te krijgen, geen onuitputtelijke bron is, vergooi je dus eigenlijk energie, die je beter voor iets positiefs kunt bewaren of gebruiken. Want je schiet er niets mee op iemand te haten. En degene die je haat, heeft er absoluut geen last van, en gaat fluitend verder met zijn/haar leven.
Omdat het aan je vreet (want dat dóét haten : het kleurt je leven en je dagen in een lelijke kleur....), zou je het een ziekte kunnen noemen. Als iemand je zou dwingen deze gevoelens te hebben, zou je waarschijnlijk heel boos worden op diegene.....nu ben jijzelf diegene, die energie in die haatgevoelens stopt...

Een wijs iemand zei ooit tegen mij : geef die ander je zegen - laat hem vrij, en wens hem in gedachten het beste.
Dan ben jij zelf óók vrij van de plicht te haten. Hij heeft geen macht over jou, tenzij jij toestaat, dat hij nog steeds die macht over jouw gevoelens heeft. En dat is hij gewoon absoluut niet waard, daar is hij té onbelangrijk voor.....

Ik heb er even aan rondgeknaagd en over nagedacht.
En ik denk, dat die wijze man gelijk had.

Ik was een vrijer mens toen ik ophield degene die ik haatte zó belangrijk te maken, dat ik hem haatte.
En voelde me daarna stúkken beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf best wel vaak last van negatieve energie. Mijn werk neemt een groot deel van mijn leven in, en iedereen is best wel close met elkaar. Omdat mijn werk mijn passie is, en ik er heel goed in wil worden/zijn, is het soms heel moeilijk om met andere collega's te werken. We zijn allemaal best wel close, dus het raakt mij wel als iemand iets zegt, en dan kan ik soms heel woedend worden. Maar ik kan dat er niet uit gooien, ik moet het verschil tussen persoonlijk en zakelijk leren maken, EN ik moet zorgen dat ik dingen 'in de wind'leer slaan, dat ik opmerkingen of gedrag van anderen niet zo hard binnen laat komen, want ik kan enorm gefrustreerd raken en dat kost me heel veel energie. Wat moet ik doen? Weet jij misschien wat praktische tips?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat het verstandig is, als je een onderscheid maakt tussen iets wat met je werk te maken heeft, en wat echt 'de kern in jou' raakt. Als jij woedend wordt op iemand in je werk, kan je je afvragen, of diegene je zó goed kent, dat die opmerking op jou als persoon slaat, of dat die opmerking gaat over het werk dat je verricht hebt. Ook al heb je voor je gevoel je hart en je passie in je werk gestopt, dan nóg gaat het over werk, en niet over jou als hele persoon. Met andere woorden : praten ze tegen je werk-persoon, dan probeer je dit op de plaats te houden waar het hoort : op je werk.
Praten ze tegen de innerlijke persoon die je bent, dan pas ga je er stil bij staan, hoe belangrijk die ander voor je is in jouw persoonlijke leven, en pas dan ga je er energie in stoppen om om te gaan met die opmerking; of die al dan niet terecht was, en of je je persoonlijkheid aan wilt passen door te groeien van het werken ermee en eraan.
Leven is leren.
In de wind slaan is negeren, en dan leer je dus niets. Dus negeren zou ik proberen niet te doen, tenzij je weet, dat die opmerking gewoon nergens op slaat. Want dat kan óók, al ben je er in eerste instantie boos om.
Ga als het ware 'boven' de situatie vliegen, en kijk erop neer.
Alsof het niet om jou gaat, maar om een 'willekeurig mens'.
Dan relativeer je, en kan je op je gemak een beslissing nemen, welke keuze je in je reactie erop wilt geven.
Want je hebt altijd een keuze, en dat geeft je vrijheid.
Als ik zo je reactie lees denk ik dat je misschien meer last hebt van een hele verzameling aan gevoelens die je samen haat noemt. Je voelt onmacht, frustratie, boosheid en teleurstelling vooral gericht op jezelf.

Zelfhaat heeft een vernietigende kracht, het is ongelofelijk schadelijk. Net zoals het tegengestelde nl Liefde een hele sterke kracht is. Het zijn de sterkste emoties die je kan hebben. Liefde geeft energie en warmte, haat maakt ziek en koud. Voor zover is het eigenlijk nog helemaal niet zo'n rare opmerking om haat een ziekte te noemen.

En nu? Hoe nu verder. Allereerst zou ik zoeken naar een uitlaatklep. Een manier om je emoties kwijt te raken en te verwerken. Liefst in iets waar je trots op kan zijn, iets creeëren. Dat kan zijn bijvoorbeeld schilderen/tekenen, strips maken, verhalen schrijven, muziek maken, oude auto opknappen, iets ontwerpen, knutselen etc. Ik geef voorbeelden, maar je snapt vast wel wat ik bedoel. Zoek datgene wat echt bij je past. Zodra de gevoelens een plek kunnen krijgen, zul je helderder hierover kunnen nadenken en zal er ruimte komen om dingen te verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,zeker niet!Je zou het eerder een zwakke karaktertrek kunnen noemen.Haat werkt tegen jezelf.Het kost heel veel energie en het keert zich tegen jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen kunnen haten ja,maar dat is niet te genezen ,het is verspilde energie . Je hoeft niet de hele wereld aardig te vinden ,je kunt beter iemand liefhebben of niet meer opzoeken.. ..vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haten is geen ziekte. Haten is niet slecht. Als je niet zou kunnen haten, ben je te beklagen. Als haat een overheersende emotie is dan is er meer met je aan de hand dan alleen dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen ziekte maar kan wel ziekte veroorzaken.
Een mens is niet gemaakt om te haten, maar om lief te hebben.
Bovendien gaat de weg naar beneden sneller dan de weg naar boven.
Je kunt het beste je gedachten vullen met liefdevolle en positieve gedachten.
Zodra je merkt dat er haatgevoelens komen, gedachten stilzetten, en weer aan fijne dingen gaan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat is geen ziekte maar kan het wel worden.
Het is een emotie, maar wel een die enorm door kan schieten.
Gevoelens van haat moet men zeker NIET koesteren.
Probeer uit te vinden waardoor de haat veroorzaakt wordt.
Door begripsvorming kunnen gevoelens van haat getemperd en zelfs geneutraliseerd worden.
Haat beschadigt vooral ook jezelf.
Het is de moeite waard haat te overwinnen, omdat het juist vaak een eigen leven gaat leiden.
Je ziet het vaak in families, men is kwaad op elkaar (haat) maar weet soms niet eens waarom.
Dit kan alleen succesvol beslecht worden door de haat los te laten en genegenheid (liefde) jegens de persoon toe te laten.
Je bewijst vooral jezelf daar een grote dienst mee, haat maakt een mens kapot.
Wie daar overheen stapt toont aan zichzelf en de buitenwereld aan een edele persoonlijkheid te bezitten.
Veel succes