is het goed om de diagnose Autisme bij heel jonge kinderen te stellen?

Die zelf niet weten waar het over gaat?

11 jaar geleden
1.9K
Powergen
11 jaar geleden
Lekker etiketten plakken.. daar houden we van :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is heel jong?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, 1 van de kenmerken van (bijvoorbeeld) klassiek autisme is dat dit zichtbaar dient te zijn voor het 3e levensjaar. Wanneer een kind de diagnose heeft, kan er beter bekeken worden of er een bijzondere / andere manier van communiceren nodig is. Een kind leert, over het algemeen, makkelijker wanneer het nog jong is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan of het over duidelijke kenmerken heeft of dat het nog onduidelijk is. Als je vermoedt dat het kind taal moeilijk of niet begrijpt heeft het een voordeel wanneer je dit jong ontdekt zodat je misschien beter met gebaren kan praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn zoon heeft er veel gemak van gehad toen hij op zijn 12e het etiket Asperger kreeg. We begrepen hem beter, konden anderen vertellen hoe ze wel en niet met hem om moesten gaan, etc.
Zelf was ik 36 toen ik begreep wat ik had, en heb een onbegrepen jeugd en jaren van volwassenheid gehad, waarin ik niet mezelf kon zijn en veel problemen had, met depressies en al.
dus ik ben er voor om er zo vroeg mogelijk erg in te hebben dat hij/zij zoiets heeft.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Powergen: liever een etiketje dan jarenlang een kind een verkeerde benadering geven, met een hoop frustatie voor het kind en zijn omgeving.

Het beste antwoord

Zelf denk ik niet dat dit verstandig is om te doen, geacht de leeftijd van het kind.
Door een kind dat hier nog niet bewust van is een label op te plakken maak je hem een makkelijker doelwit voor andere kinderen.

Ik ben het er mee eens dat een diagnose voor alle betrokken volwassenen (ouders, leerkrachten etc.) goed is met betrekking tot de bejegening van het kind.

Maar als het kind een dergelijke diagnose heeft en naar het reguliere onderwijs gaat (met of zonder rugzakje) krijg je makkelijk conflicten in klassen.
Het mooie van kinderen, en in dit geval mijns inziens ook het probleem, ze zijn eerlijk tot op het harde aan toe. Zodra ze merken dat kinderen in hun groep net iets anders worden bejegend door de volwassenen worden ze al snel het pispaaltje van de groep.
In dit geval moet je als leider van de groep (of ouder van meerdere kinderen waarvan één dit 'label' heeft) hier goed op voorbereid zijn.

Bij mij is de diagnose aan het begin van mijn puberteit gesteld (recentelijk is dit weer ontkracht ook omdat ik het er nooit mee eens ben geweest), en ik ben blij dat het niet eerder is gebeurd. Ik had nu de kans om zelf na te denken en zelf te spreken.
Kinderen die hier niet van bewust zijn kunnen dit niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als deze diagnose gesteld wordt in het COS (centrum voor ontwikkelingsstoornissen) dan is dit zeer zinvol. Dan kan je als ouder de aanpak naar je kind toe aanpassen, kan je gepaste begeleiding zoeken en als dit nodig mocht zijn de gepaste school (bijzonder onderwijs, maar dit is dan alleen als er ook een mentale achterstand zou zijn).
Bij mijn zoon is de diagnose gesteld op zijn 3,5 jaar. Zelf weet hij nu nog steeds niet wat hij juist heeft (heeft ook licht mentale achterstand) en hij is er nu 10.
Bij kinderen met autisme is vooral de structuur belangrijk en dat ze goed voorbereid worden op een eventuele verandering. Bij een vroege diagnose vaart het kind wel, want dan kan je hem of haar beter begeleiden. Ze hoeven daarom zelf nog niet te weten wat ze juist hebben, het is een moeilijk iets om te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad!
Ik denk dat niet dat er een goed of fout is in het stellen van een diagnose. Wel is het zo dat de diagnose autisme bij hele jonge kinderen moeilijk gegeven kan worden, omdat de signalen niet direct verwant zijn aan autisme.
Kinderen op de basisschool zijn over het algemeen oud genoeg of een juiste diagnose te stellen.
Het is goed als deze diagnose er ligt, want kunnen onderwijzers en andere lesgevenden hier rekening mee houden en hun manier van aanpak hierop aanpassen.

Ook voor ouders is het (meestal)heel prettig wanneer er een labeltje aan hun kind hangt. Het is een erkenning van wat ze zien bij hun kind. Nu ze weten wat het kind 'mankeert' kunnen ze zich inlezen in de problematiek en evt. gesprekken aangaan met deskundigen. Ook zullen ze leren wat voor soort opvoeding/aanpak het kind nodig heeft om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren.

Wel is het goed om, wanneer de diagnose zeer jong gesteld is, opnieuw te controleren. Het kan zijn dat het kind geen autisme heeft, maar wel veel kenmerken hiervan heeft. De aanpak blijft dan ongeveer hetzelfde, maar voor het kind is het altijd prettiger om geen 'bijzonder' kind te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi gezegd en duidelijk.helemaal mee eens
jodyenboyke
11 jaar geleden
+