Is ADHD nou erfelijk of niet?

Ik heb zelf ADHD (gediagnosticeerd), maar ik weet vrij zeker dat mijn vader het ook heeft.
Ik vraag me af of, als ik een kind krijg, dat kind dan ook ADHD heeft of draagt. Is het mogelijk dat mijn zussen (die zeker geen ADHD hebben) het wel dragen en dan ook een kind met ADHD kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De cijfers wijzen erop dat ADHD in grote mate erfelijk is. In minimaal 50 % van de gevallen blijkt er een "familiegeschiedenis" te zijn.
Sinds najaar 2000 is het Universitair Medisch Centrum van Utrecht bezig met een onderzoek naar die genetische vorm. Hiervoor worden gezinnen onderzocht waarin 2 of meerder personen ADHD hebben. Ze verwachten dat er zo`n 5-10 genen bij de oorzaak van ADHD betrokken zijn. Het onderzoek richt zich vooral op erfelijk materiaal dat de
functie van dopamine beïnvloedt, omdat het medicijn Ritalin hierop een gunstig effect heeft. Dopamine is een stof in de hersenen die essentieel is bij het doorgeven van zenuwprikkels. Een tekort aan dopamine is vaak de oorzaak van ADHD.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het kan wel erfelijk zijn
voor 70% is het erfelijk en voor de andere 30% kan er sprake zijn van omgevingsinvloeden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn weten is adhd niet erfelijk. Wél de aanleg voor adhd.
Dus kinderen van ouders met adhd lopen een groter risico om het te ontwikkelen, dit geld ook voor de evt kinderen van je zussen. Maar erfelijkheid is dus niet de directe oorzaak.
Het is dus niet zodat je kind met adhd geboren wordt, hetzelfde geld voor bv astma, de aanleg is aanwezig maar of het kind werkelijk astma ontwikkeld hangt van vele andere factoren af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker kan dat.. mijn (stief) zoon heeft ADHD en dat lijkt via zijn vader (met lichte symptonen) van zijn opa af te komen.. Volgens de arts zet het zich meestal via de mannelijke lijn voort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ADHA is net als alle autistische afwijkingen sterk erfelijk.
Hele families hebben het soms, het effect van nature is zeker zo sterk als dat van nurture, of ADHD zich sterk ontwikkelt is mede afhankelijk van de opvoeding.
Het is dus belangrijk hoe goed je ermee om leert gaan.
Bepaalde neurotransmitters in de hersenen werken niet goed, dit is aangetoond met oa. FMRI.
Ritalin , concerta en strattero hebben maar bveperkt succes, werken bij de een goed, de ander slecht of niet, weer anderen reageren er verkeerd op.
Overigens kunnen ADHDers zeer gelukkige en levendige mensen zijn.
Zelf heb ik twee pleegkinderen met deze aandoening en het beginnen erg leuke meiden te worden.
Houd van jezelf en laat je niet opjagen of iets aanpraten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen erfelijkheid en veel in de familie voorkomen is een wereld van verschil.
Bij erfelijkheid spreek je als het via de gene overdraagbaar is.!
Bij de andere groep spreek je van "familiair belast." !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen psychische stoornis te noemen die erfelijker is dan ADHD.