Heeft nadenken alleen zin als je het kunt onthouden?

in bed denk ik nog veel na.
ook aan jullie reacties.
dan wort er veel helder maar ik vergeet het wat ik dan dacht. sommige heb ik opgeschreven. maar in het denken zit de waarheid. het is zo jammer dat het dan weer vergeet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb de indruk dat je de meeste gedachtegangen niet onthoud maar dat je veel opslaat als stukjes niet zo heel duidelijk omlijnde informatie die dan toch weer latere gedachten (onbewust) een beetje sturen.
Dat sturen komt denk ik het meest van echte ervaringen, maar ik denk dat gedachten ook een rol spelen en dus niet helemaal verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nadenken heeft wel zin ... als het maar geen piekeren wordt.
En je hoeft het niet te onthouden. Als het belangrijk voor je is, onthoud je het vanzelf.
Inzicht alleen is voldoende ... dan weet je het en dat is genoeg.
Maak je er niet druk om :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadenken heeft ook (en soms vooral) zin om bepaalde zaken die je bezighouden te reflecteren en vervolgens achter je te laten.
Nadenken over een belangrijk vraagstuk heeft natuurlijk alleen zin als je de oplossing kunt onthouden en er ook nog iets mee kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersenen , als harde schijf, hebben een bepaalde hoeveelheid werkgeheugen.
Datgene wat je niet vaak nodig hebt of je niet interesseert wordt opgeslagen op de achtergrond. De rest zit in je werk geheugen.
Je kunt het ook overladen en dan is alles zoek. Deleten is dan de enige oplossing.!
Dus of je laadt te veel of je verwacht teveel van je geheugen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadenken heeft zeker zin, maar als je dit voor het slapen gaan doet, of midden in de nacht en daarna val je weer in slaap, vergeet je wat je hebt gedacht. Dus als je het belangrijk vindt, even opschrijven. De volgende dag herinner je je dan ook wat je er nog allemaal omheen gedacht hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maakt niet uit, het scherpt je geest, dus dat is al goed... En ergens weet je het nog steeds, maar je kunt er niet meteen bij, maar je weet het nog wel ergens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadenken is altijd goed het is gymnastiek voor je hersenen.
En alles onthouden kun je toch niet.
Vroeger hadden we een leraar op school die zei je moet niet nadenken maar voordenken.
Als je nadenkt dan heeft een ander al gedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n leraar had ik ook!
Misschien is het handig een logboek bij te houden van wat je gedacht hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uitleg over hoe onthouden en vergeten zit zou ik je niet durven geven. Onlangs is daar een boek over uitgekomen (zie bron), wil het zelf nog lezen. Mooie boeken met een leesbare uitleg over het geheugen vind ik het werk van de "geheugen onderzoeker" Douwe Draaisma.

Om toch direct je vraag proberen te beantwoorden: nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het zijn dat je onbewust bang bent voor je antwoorden. Dat je 's avonds alles helder ziet is juist heel prettig. En vaak onhoud je dat ook wel als je daarna in slaap valt. Je verwerkt het zelfs in je slaap om alles nog helderder te krijgen.
Doordat je 's ochtends alles vergeten lijkt, kan het zijn dat je de antwoorden verstopt uit angst.
Je hebt hele emotionele vragen gesteld hier. Waar vele antwoorden op zijn gekomen.
Ik denk dat je nog niet klaar bent om een beslissing te nemen. En dat daarom niet kan herinneren wat je hebt besloten.