waarom zeggen mensen gezondheid als je niest en bijv als je gaapt of de hik hebt of hoest zeggen mensen niets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (4)

Niesen is vaak een teken van een opgelopen verkoudheidsvirus. en dan is een wens tot gezondheid op zijn plaats. Dit is niet het geval bij de hik of gapen.

Waarom dat bij hoesten niet gezegd wordt.. welllicht komt dat omdat tot een tiental jaar geleden veel mensen rookten, en dus een rokershoestje normaal was ...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niesen is een teken dat je iets opgelopen hebt, een klets te pakken hebt... Dus is een voorbode van ziek worden vaak... En als een ander dat opmerkt en je alvast beterschap wenst is dat attent van die ander...

Gapen is een voorbode van niet bewegen, daar is niets gevaarlijks aan, want dat doe je elke nacht in je bed al...

Hikken is een reflexsamentrekking van het middenrif en dat gebeurt soms spontaan, maar is geen voorbode of resultaat van iets, dus daar hoeft al helemaal niets op gezegd te worden...

Hoesten is een reflex om de luchtpijp open te houden bijvoorbeeld, dat is ook geen voorbode van een ziekte, dus dan hoef je ook geen dosis extra gezondheid toegewenst te krijgen...

Dus alleen bij niesen doet men dat en terecht in mijn ogen, want het is attent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger dacht men dat ziekte door de lucht werd doorgegeven en dat iemand die nieste een ziekte verspreidde. Door gezondheid te zeggen wenste men voor zichzelf en voor degene die nieste gezondheid. Want men geloofde er heilig in dat goede wensen hielpen.
Gapen of hikken heeft niets met ziekte te maken, dus daar zeggen de mensen niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niest gaan al je organen voor op dat moment eventjes stil plus je hart. Daarom wensen mensen iemand gezondheid als niest...