Hoofd:

De ogen zitten op het midden van de verticale as van het gezicht.
Het hoofd kan in 3 delen worden gedeeld. Van de bovenkant tot de wenkbrauwen, van de wenkbrauwen tot het puntje van de neus en van het puntje van de neus tot de kin.
Het gezicht is ongeveer even groot als een hand.
De afstand tussen de ogen is gelijk aan de breedte van één oog.
De afstand tussen de hoek van de mond en de hoek van het oog is gelijk aan de lengte van het oor.
De breedte van de neus is gelijk aan de breedte van het oog.
De breedte van de mond is gelijk aan de afstand tussen de pupillen.

Op grond van deze verhoudingen werden in de Oudheid en de Renaissance beelden gemaakt. De verhoudingen werden daarbij precies aangehouden. De zo ontstane beelden geven de ideale mens weer. In werkelijkheid zijn deze bij geen enkel levend mens aanwezig.
14 jaar geleden
De regels van de gulden snede komen erin terug en vooral symmetrisch... Maar er is niet één IDEAAL hoor...

Dat zijn de regels van de gulden snede, dat geeft de ideale verhoudingen aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tevreden bent als je in de spiegel kijkt heb je de juiste verhoudingen weten te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals reeds aangegeven zijn de gulden snede verhouding, symetrie en de ogen op halve hoofdhoogte
belangrijke elementen.
Men heeft met gezichtsonderdelen vanwat men als de mooiste mensen beschouwd,
een mannen - en een vrouwengezicht geconstrueerd.
Wat mij daarbij opviel was dat de gevormde gezichten een ontzettend hoog "boy- en girl next door" gehalte hadden, de gezichten zagen er zeer "normaal "uit.
Dus niet bijzonder knap, gewoon aantrekkelijk.
Het ideale gezicht zou je dus als een gemiddeld/gewoon gezicht kunnen omschrijven.
Voor mij bewijst dat eens temeer dat schoonheid van binnen zit.
Gelukkig maar, hebben "gewone" mensen dus ook een goede kans de ideale partner te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonheid is een heel subjectief begrip. Iedereen vindt iets anders mooi. Toch blijken er een aantal karakteristieken in bijvoorbeeld het gezicht, die sterke positieve reacties teweeg brengen en een grote aantrekkingskracht uitoefenen als men er naar kijkt. Een aantal van deze kenmerken zijn, de kleur van de huid (getint), de huidtextuur (glad en zacht), de grootte (1:7 1:8 t.o.v. de lengte) en de vorm. Voor de vorm van het gezicht had men nog niet echt een goede beschrijving.

Symmetrie en harmonie,

In de vorm van het gezicht spelen twee componenten een rol: symmetrie en harmonie. Een symmetrisch gezicht wil zeggen dat de linker en rechterhelft erg op elkaar lijken. De spiegellijn ligt verticaal op het gezicht. Een grote gelijkenis van beide helften wordt vaak als aantrekkelijk ervaren. Zelfs babies kijken langer naar een symmetrisch gezicht dan naar een minder symmetrisch gezicht.

Wiskundig mooi,

Ooit gedacht dat een nummer mooi kon zijn? Er is een getal dat al ongeveer 2000 jaar geassocieerd wordt met schoonheid: het is de zogenaamde gulden snede. Dit getal is ongeveer 0,618. Als iets een ratio heeft van 1 staat tot 1,618 wordt dat als mooi beschouwd. Deze gulden snede is ook in kunst en in de natuur terug te vinden. Deze ratio kun je gebruiken om zogenaamde gouden figuren te maken, bijv een driehoek waarbij verhouding tussen lengte en hoogte gelijk is aan 1 : 1,618.