Is het verstandig, om na hypoventilatie te boeren?

Dus hypóóóventilatie, niet hyper.
Omdat je dan meer CO2 binnenkrijgt dan O2, en je na bijvoorbeeld het drinken van cola of een andere koolzuurhoudende drank ook moet boeren. Is het niet verstandig om bij hypoventilatie te boeren dus; om op die manier de overdaad aan CO2 een beetje uit te scheiden?

Of doet je lichaam dat misschien vanzelf al; als je hypoventileert, dat je dan gaat boeren?

NB: hypóventilatie komt niet door stress.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Na hypoventilatie heb je een heel simpele ademnood. Het beste kun je dan naar je lichaam luisteren. Je zult dan vanzelf een paar keer snel en diep gaan ademen (hijgen), tot de hoeveelheid CO2 in je bloed weer is gedaald naar een normale waarde.

Boeren heeft geen zin. Met boeren raak je lucht kwijt die in je maag zit. Dat is het enige.

Als je expres gaat boeren, moet je lucht inslikken om die vervolgens uit te boeren. Dat heeft geen enkel effect. Hooguit voorkomt dit dat je snel en diep kunt ademen - het voorkomt dus dat je lichaam zich herstelt van de hypoventilatie.

Dat je van koolzuurhoudende dranken soms moet boeren komt doordat er dan koolzuur in je maag vrijkomt. Dat het koolzuur is maakt niet uit - als er zuivere zuurstof uit de cola zou komen, zou je ook moeten boeren.

Het is enkel het gas dat uit je maag moet. Met ademnood en CO2 heeft dat niets te maken.

Kortom, na hypoventilatie gewoon nergens aan denken. Je reflexen zullen de regie overnemen en zorgen dat je een paar keer snel en diep ademt. Dat lost het probleem volledig op.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de ene kant een plusje, maar sommige dingen die je zegt kloppen niet. Hypoventilatie verdwijnt namelijk niet vanzelf (zoals hyperventilatie). Hypoventilatie komt bijna alleen voor bij mensen met een spier- of longziekte. Je laatste alinea klopt daarom ook niet (vooral "Dat lost het probleem volledig op"). Verder bedankt voor je antwoord.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ging in mijn antwoord uit van een "normaal gezonde" persoon. Iemand die dus ofwel expres, ofwel door omstandigheden hypoventileert. Bijvoorbeeld een brandweerman die zonder gasmasker een huis inrent dat vol rook staat om een kind te redden. Bij mensen die een medisch probleem hebben, geldt het standaard verhaal natuurlijk niet. Bij hen zijn de reflexen misschien niet actief. Of de hijgreflex is wel aanwezig, maar heeft geen effect omdat de longcapaciteit niet voldoende is. In zulke gevallen val ik terug op de afgezaagde, maar nog altijd van toepassing zijnde zin: overleg met je behandelend arts.
Hypoventilatie komt regelmatig voor in je slaap... Het lichaam doet het met zo min mogelijk zuurstof, zo min mogelijk ademen... Dus als er een zuurstofschuld komt dan krijg je zo´n snelle diepe felle inhaling... Mensen met een apneu-partner weten wat ik bedoel...

Normaal in het wakker leven krijg je een gaap als je dreigt te hypoventileren... Met dat kooldioxide-verhaal zie ik geen betekenis... Kooldioxide maakt wel de prikkel tot ademen, maar het is veel complexer dan even boeren met prik...

Doe wat lichamelijk, dan komt meteen een zuurstofvraag en die wordt echt wel ingelost, want je kunt nooit vergeten te ademen. Ademen wordt zonder bewustzijn precies goed afgeregeld... Anders zou je niet meer ademen in diepe slaap (lees bewusteloosheid)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan de hypo ventilatie oplossen en het boeren niet met elkaar rijmen.
Het zijn verschillende delen van je lichaam die met elkaars functie niets te maken hebben.
Dus, naar mijn idee kun je rustig boeren je teveel lucht in de maag hebt.